Min mamma sa skit-Luther!

Jag pratade med den ena av mina kära mostrar i går och fick fram chockerande uppgifter om min mamma, som dog för två och ett halvt år sedan. En gång i sin ungdom sa hon skit-Luther! Och var det inte också i närvaro av ”far” som var kyrkoherde hon sagt det? (Måste ta reda på det.)

Däremot är det tydligen så att Luther inte alls är skyldig till allt han beskylls för i Sverige. I min egen ungdom läste jag en artikel i någon av morgontidningarna, skriven av den katolske prästen och författaren Anders Piltz. Jag minns tydligt exemplet med A-lagaren som vrålade ”Jävla Luther!” utanför Systembolaget när han upptäcker att det är stängt på midsommarafton och att Piltz framhävde det orättvisa i beskyllningen då Luther själv tydligen förordade vin, samvaro med kvinnor och sång som bot mot depressioner. Men för övrigt var väldigt levnadsglad. Sedan dess har det tydligen utkommit ett antal böcker om Luthers för oss okända sidor. (Till en av dem som vi inte hört så mycket om hör en utpräglad fientlighet mot judar som kanske var tidstypisk men inte mer aptitlig för det.)

Men min mamma var inte den som svor.  Som mest och allra värst kunde hon vid enstaka tillfällen när jag och min bror bråkade utbrista ”Fan!”. Men då förstod man att då var det allvar. Det var skrämmande att höra mamma uttala sådana ord. Jag var aldrig rädd för henne men som sagt för allvaret i situationen.

Och då var hon som sagt vuxen. Att då få höra att hon redan i unga år faktiskt hade sagt ”skit-Luther!” gör mig stolt över hennes mod och revolutionära sinnelag. You go, gir..mamma!

8 thoughts on “Min mamma sa skit-Luther!

    • Då antar jag att han är ”helsvensk” och inte har polska rötter som din mor! (Jag läste nyligen ett stort antal inlägg på din blogg och uppskattade dem, men kommenterade inte.) Vad säger du själv förresten? För svär, det gör man på sitt modersmål!

      Innan jag hann se att så lite som 2,1 procent är kristna i Israel tänkte jag fråga lite om synen på Luther där. Men nu gör jag inte det.

      Gilla

  1. När jag blir riktigt arg säger jag ”men snälla nån”. Jag har nog bara svurit 2 gånger i mitt liv. En gång när jag var liten och ville säga samma sak som de ”stora” pojkarna (då fick jag en utskällning av pappa), och en gång för ca 9 år sedan då jag grälade med mitt ex. Då sa jag nåt i stil med ”jävla människa” tror jag. Jag skäms fortfarande 🙂

    Liked by 1 person

    • Oj, det var värst! Något sådant skulle jag aldrig säga! Jo, skämt å sido så svär jag en hel del. Det var något jag började med i och med folks förutfattade meningar i och med min egen kyrkliga uppväxt. Ville inte att folk skulle kunna placera in mig i ett fack och även om min mamma var uppfostrad i en traditionell prästmiljö så hade hon inte samma ambitioner för mig.

      Gilla

  2. jag själv svär som en borstbindare när jag blir ilsk och är ensam eller med käre maken. annars blir det inga svordomar. jag hade en kompis vars far var baptistpastor och när hon svor sa hon ”järnvägar också! i ställt för jävlar. men egentligen är det ju bara ett annat svordomsord, handlingen är ju densamme. så vad ska en tycka…

    Liked by 1 person

    • Exakt. Och framför allt tror jag inte Gud har åsikter på om jag utbryter ”fan!” när har sönder en vacker kaffekopp eller om jag säger ”järnvägar”. Och ett språk fullt av svordomar behöver inte vara fattigt heller, vilket ju påstås ibland.

      Gilla

  3. Mina föräldrar svor aldrig. Men pappa hade ett ”kraftuttryck” som mamma inte tyckte om. Det var ju nästan svärord. Han väste ”JÄÄÄBO” när nåt gick galet.
    Den fromma modern använde sig förvånande nog av religiös ironi. När hon var riktigt less på nåt, då suckade hon: ”Guds barns glädje tar aldrig slut.” Redan som mycket liten förstod jag att hon menade nåt annat.

    Liked by 1 person

Kommentera

