Undrar vad jag ska få för present

Jag hade bara haft hund innan jag fick katterna, så när Kasper en dag med ett gurglande jamande kom och släppte en skumgummiboll vid mina fötter trodde jag att han ville leka med den, och kastade i väg den. Men nu förstår jag om han tog illa vid sig. Jag kastade ju iväg en present som han kom med! Ett bytesdjur som han avlämnade.

Han uppvisade samma beteende som en utekatt som levererar möss eller fåglar till husses/mattes hem. På en del kattsajter läser jag att det inte är ovanligt med snokar och kopparormar heller – som katten levererar levande in i köket, typ… Att bytesdjuret inte är dött vid leverans beror tydligen på en instinkt att lära kattungarna att själv döda ett byte som den vuxna katten kommer med. Och till ungarna hör tydligen ibland husse och matte…

Nåja, jag blir glad för mina presenter och de är garanterat stendöda. Det kan gå långa perioder utan att jag får något. Men de senaste dagarna har jag fått tre fina presenter av Kasper och jag hoppas på fler i dag.

IMG_1432

Bilden: This parrot is dead, som sas i Monthy Python-sketchen.

8 thoughts on “Undrar vad jag ska få för present

    • Jo jag förstod att du menade den bloggen men jag förstod inte vilken replik som var ”under bältet”. Tycker jag med viss möda hållit mig ovanför bältet den senaste tiden? Nyfiken på vilken kommentar du menade.

      Gilla

Kommentera

