Jag samlar ölflaskor

Nej inte på det sätt som ni tror. Men om ni bara visste vad roligt man kan ha i en Systembolagsbutik! Jag tittar alltid efter om de fått in några ”nya ölflaskor” och sen går jag hem och gör vaser av dem. Fast först dricker jag upp ölet. Men jag känner mig så innerligt fyndig och inredningsbloggig när jag tillverkat mina ölvaser, som går ut på att få bort klisteretiketten. Den här flaskan stod det till exempel Falcon Export på men titta vad fin den blev utan etiketten:

IMG_1580

Klistret under etiketterna kan vara lite svårt att få bort (och jag har inte helt lyckats med ölvasen ovan). Det bästa är kanske ren sprit. Då går jag till Systemet och köper en 75:a vodka. Fortfarande bara av inredningsskäl alltså. Där kan det hända att jag hittar trevliga små vinflaskor också. Dem gör jag också vaser av. Fast först dricker jag upp vinet.

IMG_1611

Sedan brukar jag känna mig så nöjd att jag firar med att dricka upp resten av spriten som inte gick åt till att ta bort etikettklistret med. Sprit är för övrigt inte det bästa sättet att ta bort klister med, har jag upptäckt, så det brukar bli ganska mycket över. Men när flaskan är tom blir det en vas av den också.

IMG_1631

Det vore för övrigt himla dumt att inte dricka ur spritflaskan, för titta bara hur vissen en blomma kan bli när flaskan inte är urdrucken så att den får stå i vodka! Det vill man ju knappast utsätta sina blommor för.

5 thoughts on “Jag samlar ölflaskor

  1. Jag tar bort etikettklistret med aceton. Men om du tar bort den fina etiketten försiktigt kan du göra en tavla av den. Om du vill fortsätta i lulucarterspåret..

    Gilla

Kommentera

