Precis som livet är

är det även här på sjukhuset där jag till min förargelse fortfarande är kvar.

Fredagskväll. En patient går och tigger cigaretter då sjukhusshopen är stängd. TV:n visar störtlopp i dagrummet men har inga tittare. ”Lättdryck” i juicekannor står framme och den garanterat äldsta patienten -103 år! – ligger och skriker MAMMA! oupphörligt så det hörs över hela avdelningen.

Jag går ut i korridoren (för att inte störa mina rumsgranne) för att ändå vid gott mod diskutera dagens erfarenheter med min läkarbror i telefon. Allt känns rätt okej. Efter att vi lagt på öppnas plötsligt dörren jag står framför och en vaktmästare kommer ut med en säng med en avliden (som inte syns under det överspända lakanet). Men jag tittar in i rummet och där brinner ett stearinljus på nattygsbordet fortfarande och där står också en vas rosor och en liten ängel kvar. En adventsljusstake i fönstret.

Jag hamnar direkt tillbaka till för tre år sedan då jag hela december vakade vid min mammas dödsbädd. Hon dog på Juldagens kväll 2012.

En för mig okänd persons liv tog slut i dag. Jag gråter för att min mamma dog för tre år sedan när jag ser adventsstaken i fönstret i den avlidnes rum.

Jag hämtar ett glas lättdryck och ber om en till sömntablett. Det är fortfarande skidåkning på TV:n. Personalen springer mellan olika rum och kontrollerar temp och blodtryck och uppfyller önskemål och skämtar med varandra och utanför har fredagens nöjesliv nog kommit igång ordentligt.

Livet går sin gilla gång.

10 thoughts on “Precis som livet är

  1. Det kan ibland vara plötsliga saker som väcker den sorg man tror sig ha kommit över, eller som man i alla fall kan bemästra. Båda mina föräldrar dog när jag var strax under, resp strax över 40, eftersom de var rätt gamla var det inte oväntat, så jag sörjde på ett annat sätt än när det kommer oväntat eller för tidigt. Men länge efteråt kunde nån detalj påminna plötsligt och få mig att storgråta.

    Hoppas att du slipper ut från det trista sjukhuset snart! Katterna längtar nog.

    I kväll har jag varit så tacksam för att jag bor i stan i ett stabilt hus utan stora träd utanför. Tusan vilken storm! Maken, som är säkerhetsansvarig i kommunen, har suttit med mobil och iPad och kollat mail och stormrapport ideligen hela kvällen. Nu har det slutat att tjuta runt knutarna och att skallra i skorstenen, så natten verkar bli lugn för oss båda. Jag tycker att det är jätteläskigt när det skakar i huset. Datorn darrade förut i stormbyarna.

    Krya på dig!

    Gilla

    • Tack! Fast stormar är mysiga bara man inte drabbas av dem på något sätt och kan sitta inne och mysa och höra hur ”det viner”.
      Jag är hemma på permis, ska tillbaka på måndag morgon och göra fler undersökningar. Men skönt att få duscha hemma och fräscha till sig osv.

      Gilla

  2. Det gör det, livet. Jag förstår din reaktion. Ibland behövs inte mycket för att trigga igång sorgen och för dig var igenkännandet stort. Det låter som om du mår hyggligt i alla fall. Sköt om dig – eller låt dig skötas om!
    Kram

    Gilla

    • Nej det behövs inte mycket, bara åsynen av en hudkräm på en hylla eller vad som helst. Men i går var det ju dessutom nästan ”identiskt” med miljön och dessutom en avliden i rummet så det låg ju ganska nära.
      Tack detsamma! Är hemma på permis och ska läggas in igen på måndag. Kram

      Liked by 1 person

      • Krya på dig snabbt Anna, så du slipper vara där på sjukhuset!
        Sjukus får mig oxå att grina, många smärtsamma minnen.
        Säg till om du vill ha besök.

        Gilla

    • Exakt! Nu stod visserligen en syssling till honom på bordet i den avlidnes rum, men det var en anständigare typ som hade vett att att uppföra sig VÄRDIGT i en sådan situation! Gabriel hade hållit till ute bland lättdryckskannorna och frågat om det fanns någon ”alkåhål” i någon av dem…

      Du skrev inte från samma adress i går, så jag var inte hundra procent på att det var du, även om jag misstänkte det. Förhoppningsvis får jag gå hem i morgon efter undersökningarna men om jag hamnar på sjukhus längre tid så är det alltid trevligt med besök och kaffeparty!

      Gilla

Kommentera

