Inte ens en grå liten fågel

Det finns en dikt av Nils Ferlin som går:  Inte ens en grå liten fågel som sjunger på grönan kvist det finns på den andra sidan och det tycker jag nog blir trist… Jag hamnade i en diskussion om dikten är en pessimistisk dikt som säger att inget finns efter döden eller en optimistisk sådan som passar att prästen läser vid begravningar (det sista på förekommen anledning).

Jag själv gillar inte dikten men jag gillar grå små fåglar. Jag tror att alla grå små fåglar som avlider kommer till himlen och således finns ”på andra sidan”.

Många grå små fåglar blir det.

IMG_1712

3 thoughts on “Inte ens en grå liten fågel

  1. Den helige Franciskus tyckte annorlunda. Han kunde samtala med alla slags djur och jag tror att han tänkte på att fortsätta samtalen på andra sidan. Gråsparvar var hans favorit fåglar.

    Gilla

Kommentera

