Tomorrow shall be my dancing day

Det känns konstigt att det är hela tre år sedan min mamma dog nu. Hon dog på Juldagens kväll 2012, och jag tycker det är fint att hon dog just den dagen, då hon var kyrkomusiker till yrket och en av kyrkans största dagar är just Juldagen. Hon var också som allra ”yrkesverksammast” vid denna tid.

På eftermiddagen Julafton 2012 satt jag i hennes sjukhusrum på Södersjukhuset och vakade, min bror och far slöt upp senare. Att hon inte skulle överleva detta var vid det läget klart men exakt hur många dagar eller veckor hon hade kvar visste ingen. Hon var i djup koma sa läkaren, men bevis för att hon faktiskt kunde uppfatta och höra vad som hände runt henne fanns.

Jag kom med min favoritjulskiva med S:t Jacobs kammarkör och spelade den flera gånger där jag satt vid hennes sjukbädd i det milda skenet av den elektriska adventsljusstaken i fönstret. Den första sången på skivan heter ”Tomorrow shall my dancing day” och är en numera välkänd underbart vacker relativt nyskriven julkörsång *. Min mamma spelade den och framförde den med sina körer efter att hon först hört den på skiva och blivit förtjust i den.

Symboliken är så stark att jag fortfarande får tårar i ögonen av tacksamhet när jag tänker på det. Jag tror alltså att hennes dödsdag blev en ”Dancing day” för henne. Det gör jag faktiskt, trots att tvivel kring allt också finns med, så ofta. Men jag tror det faktiskt. Och för henne kan det aldrig ha varit fråga om något annat.

*Sången återfinns i otaliga versioner och med två olika melodier (båda vackra) på nätet. På Spotify rekommenderar jag den första som kommer upp om man söker på sångnamnet, med John Gardner. Tydligen finns den även i äldre versioner, men denna variant är i alla fall (relativt) nykomponerad.

11 thoughts on “Tomorrow shall be my dancing day

  1. Det du skriver om att din mamma hörde trots koman stämde på min mor också, hon reagerade när sommarflickan sjöng Bamsevisan för henne. Det är fint när man kan vaka hos sina kära med musik, så gjorde vi med både pappa och mamma. För din mamma var det säkert tryggt att få somna in till musik som hon känt glädje i att spela. Den låten kände jag inte till men jag läser att den är nyskriven. Jag förstår att din mamma tyckte om den.
    Kram, Anna.

    Gilla

  2. Det var nog inte riktig så jag menade heller när jag tänker efter. Men att ha musik som man tycker om sina sista stunder/dagar i livet. Pappa blev märkbart lugn när han fick lyssna på gamla godingar.

    Liked by 1 person

    • Ja jag minns att du skrev om din pappa som fick dö på midsommarafton – var det väl (förlåt för glömska). Jag minns i alla fall att midsommarhelgen var lika speciell för honom som juldagen för min mamma.

      Gilla

      • Ja, så var det. Det var hans födelsedag och alltid hans stora fest, som han tidigare delade med min morfar som han tyckte mycket om och beundrade. Det är lite märkligt med våra kära som ”valde” sin dag.

        Gilla

  3. Så vackert du skriver om din mammas död! Det är för många lite tabubelagt att se det som något vackert. Min mamma tror jag väntade in så att hon inte skulle dö på min födelsedag, utan dagen efter. Dessutom väntade hon in mig så att jag hann vara med. Jag har aldrig känt så starkt att jag skulle ringa och kolla, och därför hann jag få veta och kunde ge mig av till sjukhuset. Det var en så fin stund att hålla henne i handen medan hon sakta slutade andas.

    Jag är tacksam att ha sluppit undan ”ond bråd död” i familjen. Än så länge…

    Liked by 1 person

    • Ja det får man vara tacksam för. Jag vet fortfarande inte om vi hann fram i tid, det var på håret verkligen. Men det var ingen synbar andning, men kan ju ha funnits en lätt andning som inte märktes. Sjukvårdspersonalen sa att hon levde och hon var helt var ut i fingertopparna. Annars kanske hon vill gå ”själv” vilket man ju måste göra vilket som.

      Gilla

Kommentera

