Marigt

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg om hur jag drömde tiden efter min mamma dött. Det var soliga härliga drömmar där jag pratade med min mamma som var glad och jag var också glad. Jag ville naturligtvis se det som en hälsning från henne från andra sidan.

Men hur ska jag tolka mina drömmar nu? Jag vaknar varje morgon i något slags skräck och tänker att jag är i helvetet. Ingen tröst och lindring finns, bara den oåterkalleliga döden. Det är ganska vidrigt och tar ett bra tag innan jag lyckas vakna till  ”den vanliga världen” igen. Varför håller drömmarna på som de gör? Jag antar att också dessa mardrömmar har något att säga mig, som att jag borde ändra på saker i mitt liv, men de behöver väl inte ta i så in i helvete?

22 thoughts on “Marigt

  1. Ja inte vet jag varför jag kommenterar för jag har inte något vettigt att komma med. Antar att jag helt enkelt bara vill uttrycka mitt medlidande – det låter jättejobbigt! Hoppas du hittar en tråd att nysta i. Ser framför mig en kastanj – kanske hittar du en blank och vacker kärna inne i den taggiga och oräcka drömmen. Kram

    Gilla

  2. Så fruktansvärt hemskt. Tala om mardrömmar. Jag vet inte om drömmar alltid har något att säga oss. Nån sorts bearbetning är det väl och ibland kan vi få nys om våra lägre skikt i medvetandet.
    Helt oprofessionellt kan jag tänka att det är mer din rädsla du behöver bearbeta än att ändra saker i ditt liv.
    Ber för dig!

    Gilla

    • Ja det är hemskt för jag har en verklig känsla av att jag ligger i sängen samtidigt som budskapet är ”det finns inget hopp och allt är förlorat”.

      Tack!

      Gilla

  3. Låter förfärligt. Jag kommer att tänka på att vissa mediciner ger mardrömmar, kan inte komma på vilka just nu. Har du någon ny medicin så kan du kanske kolla i Fass.

    Gilla

  4. Godmorgon!
    När jag vaknade kom jag att tänka på Hasse Alfredssons film Jim och Piraterna Blom. Har du sett den? Där tar den döde pappan(som spelas av Stellan Skarsgård) – pojken Jim är den enda som ser honom – ut den svarta sorgestenen ur Jims bröst. Han förklarar att det är den som gör Jims liv så ensamt, svårt och tungt. Sedan öppnar han den svarta stenen och tar ut en lusande guldklimp ur den och sätter tillbaka i Jims bröst och förklarar att den ska vara kvar, sorgens innersta kärna är av rent guld och den ska man inte göra sig av med.
    Kom jag att tänka på när jag vaknade.
    Ha en bra dag och en fin vecka.
    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Haha, inte förrän nu såg jag att du skrivit lusande! Det är kanske det jag har, en lusande guldklimp i mitt hjärta? Borde nog ta och avlusa det! 🙂

      Gilla

  5. Jätte tråkigt att detta händer, men ändå, drömmen skvallrar om att du har faktiskt kommit långt i dit bearbetning av den stora förlusten.
    Känslan av ”att det finns inget hopp och allt är förlorad ” finns som kärnan i en förlust som kan framkalla depression.
    Som första hjälpen för den svåra känslan, kan man göra följande:Om möjligt ,man skall ligga kvar i sängen och låta stämningen vara kvar utan att göra motstånd. Känslan dunstar bort i vanlig fall efter en obestäm tid fast man har svårt att tro på det när man är mitt in i det. Vågar man göra detta ett antal gånger blir känslan mindre intensiv så småningom.
    Ibland kan man få våldsamma gråtattacker men det är som det skall. Gråten är naturens sätt att hela sår.Gråten lindrar smärtan.

    Gilla

    • Jag tycker om att läsa dina analyser. Och jag brukar göra som du säger, ligga kvar tills det försvunnit. Det kan ta lite tid… Men jag vet inte om detta utlöst depression, jag har haft problem med depression under hela mitt liv, i perioder. Fast den yttrat sig mest som ångest. Jag har inte gråtattacker längre. När mamma höll på att dö och jag inte var där (på sjukhuset var jag lugn) fick jag panikångestattacker och även efter. Min bror lärde mig att ”andas i påse” då. Men det är lite som du säger, att det först nu börjar bli verkligt att hon faktiskt är död och att jag på så sätt har kommit i ett nytt skede. Tidigare i livet tänkte jag alltid att jag måste dö själv om min mamma dör, därför att jag kände en så oerhörd skuldkänsla gentemot henne. Jag mådde inte bra och hon oroade sig för mycket och mådde inte heller bra för att jag inte gjorde det.

      Gilla

      • Kom in på din blogg på någon konstig omväg och bland det första jag läste var om dina drömmar om din mamma. Jag befann mig i ungefär samma situation, mist min mamma och plågades av skuldkänslor; men så drömde jag en liknande dröm som du strax innan jag läste ditt inlägg – och såg det som en hälsning från henne. Jag kände sån värme inombords. Men nu… för några veckor sedan hade jag flera svåra drömmar – att jag ropade på hjälp från henne och hon visade sig, men budskapet i hennes ögon var mer ”jag kan inte hjälpa dig”. Jag tror i likhet med dig att det nu handlar om ett nytt skede, att hon nu helt har gått vidare till ”den andra stranden” och att jag också måste gå vidare på något sätt. Tänker dock inte släppa tron och hoppet om att efter min egen tid är slut få återse henne och kunna ställa tillrätta det jag inte förmådde när hon levde, mycket p.g.a. den låsning inombords som depression och ångest medför. Hoppas att hon på något sätt vet om det, att mina tankar är hos henne, också nattetid. Tack för det du skrivit om hur du upplevde din mammas bortgång. Det tröstade mig mycket när jag läste det.

        Gilla

        • Hej Mia! Tack för denna kommentar. Vi verkar som sagt ha liknande upplevelser och tankar om detta och det var en tröst även för mig att läsa om dina.

          Gilla

    • Ja. Men går det inte i perioder? Men på ont är det förstås också, då man kan få många härliga upplevelser och insikter av drömmar. Och då vill jag ändå inte se mig som flumtant!

      Gilla

  6. Tror inte att drömmar egentligen betyder något särskilt. De är en bearbetning av ens eget inre, allt man tänkt känt och pratat om, vad man hört…..ja, alla kognitioner man upplevt under dagen.

    kao

    Gilla

    • Nej det tror inte jag heller. Men om du förlorat någon och du möter den i drömmen och den säger att allt är bra så kanske du ändå gärna vill tro att det finns ett budskap här?

      Liked by 1 person

      • Kanske det finns ett budskap.
        Det har jag själv upplevt, så jag förstår vad du menar. Men det handlar fortfarande om kognitioner.
        Det är såna som i vanlig form får oss att drömma om händelser vi kanske slipper uppleva i vaket tillstånd.
        Så länge vi vet att drömmar är en spegling av vår vakna verklighet och att den bearebetas i drömmarna genom en massa olika synapser och ganglioner och kemiska föreningar i hjärnan, så tror jag vi har kommit en bra bit på väg även inom psykiatrin.

        Att tro på’änglar och demoner’ och deras påverkan på oss får oss bara allt längre bort från verkligheten och det som sker där/här. Och i hjärnan – och att vi bejakar sånt vi inte kan se IRL.
        Det kan få oss att må dåligt.

        Men att ”följa sina drömmar” är ju en helt annan sak.
        Kao

        Gilla

  7. Kao, sakernas tillstånd är precis som du säger men i drömmen förekommande djävlar och änglar är symboliska gestalter för oss viktiga händelser och personer.
    I drömmar bearbetar vi problem vilka vi har inte lyckats lösa i vaket tillstånd. Alla problem är ju laddade med starka känslor därför hänger dom med .och vi kan inte släppa dom innan problemet är löst.
    Alltså drömmar betyder verkligen något särskilt. Att allt detta händer i den fysiska hjärnan gör det inte mindre viktigt som ett subjektiv upplevelse.
    Man skall verkligen ha respekt för i drömmar förekommande änglar och demoner. Dom är ju av kamouflerade , symboliska gestaltningar för oss viktiga händelser och personer. Kamouflering behövs som skydd mot att inte uppleva det traumatiska händelser , som skapar drömmen , igen .

    Liked by 1 person

  8. Mardrömmar kan verkligen färga en hel dag, känslan från en mardröm har jag jättesvårt att skaka av mig. Jag drömmer hejdlöst och konstigt, ofta ofta.
    I mer än tjugo år hade jag minst en gång i veckan en temadröm, i olika variationer, och när jag fick veta vad den betydde så upphörde den… Den hade inte ett dugg med att göra vad den handlade om. andra drömmar har jag lättare att förstå, i natt t.ex. åkte alla kollegor ifrån mig i en buss när vi var på resa… Inte så svårt att tolka eftersom jag trivs så himla bra med mitt extraknäck och är livrädd att det ska upphöra pga arbetsbrist.
    Har inte dina djupdykningar blivit bättre med åren? Jag tycker att livet känns lättare ju äldre jag blir, för jag bryr mig inte så mycket. När jag oroar mig, tänker jag att världen (mina efterlevande) kommer att klara sig utmärkt utan mig, så som jag klarat mig utan den äldre generationen i många år.

    Gilla

Kommentera

