Nytt golv

Jag har sedan länge behövt byta ut mitt köksgolv som hade en stor fuktskada efter att det gamla kylskåpet läckt. Den såg verkligen inte rolig ut och jag drog mig för att bjuda hem någon med mitt läskiga köksgolv. Och under det var det ännu läskigare, en linoleummatta som såg ut att härstamma från andra världskriget, när huset byggdes.

IMG_2516

Men jag kan inte byta golv själv och det blir dyrt att hyra folk som gör det. Men jag har ju en bror! Han heter Martin och fick komma upp från Göteborg och betala biljetten själv.

IMG_2522

IMG_2521

Han kom genast på råd och åkte och köpte en spånplatta som han ersatte det fuktskadade med samt den spånplatta som jag felaktigt börjat riva ut. Jag låg på sängen och drack goda drycker med tillbehör och vilade ut mig riktigt ordentligt.

IMG_2527

Här foamar han! Dvs han lägger underlagsfoam som ska ligga under laminatgolv.

En himla massa pyssel verkade det vara med alla hörn och vrår och rörledningar och han slet i sitt anletes transpiration. Men resultatet blev mycket bra eftersom han är perfektionist och jag tackade honom för väl utfört arbete.

IMG_2587

Bilden: En stol fattas för jag stod på den. Då gick den sönder.

”Du är välkommen tillbaka nästa gång jag har något som behöver fixas!” sa jag när allt var färdigt sent på söndag eftermiddag och han tog  kvällståget tillbaka till Göteborg, med sin biljett som han betalat själv.

Jag har faktiskt funderat på att ersätta honom för omkostnader i samband med mitt golvbyte men tänker samtidigt att det ju måste vara fruktansvärt roligt för honom att få tillbringa hela helgen med att renovera mitt kök. Hur skulle han annars fått helgen att gå?

8 thoughts on “Nytt golv

    • Nja, snarare tvärtom. Han ville byta ut även mina lister då han inte riktigt godtog de rundade lister som jag hade sedan förut. Han hade en idé om att byta ut alla mina lister och jag ”fick stoppa honom” och pekade på att inget i mitt kök är perfekt, således behöver jag inte heller ha ”perfekta” lister.

      Gilla

  1. Vad fint det blev! Vilken duktig – och snäll! – bror du har! Men jag tror inte alls att han hade klarat detta svåra arbete utan dina glada tillrop och förståndiga påpekanden. Var och en får hitta sin nisch! Kram 🙂

    Liked by 1 person

  2. Ups! Jag har missa nånting eftersom golvbyte ingår inte i min repertoar i fall syrran måste byta golv.I stället har jag grattat henne för att gifta sig med en man som klarar av sådant.Lyckliga dom män som har en tacksam syrra.Sådant värmer hjärtat.

    Gilla

    • 🙂 Men nog kände jag mig lite våpig. Men det är som det är. Jag orkar inte och kan inte byta golv i nuläget. I en framtid skulle jag kanske kunna både orka och lära mig det. Men det tar emot…Varför tar vissa saker emot så medan andra inte gör det? Varför känner man sig så korkad när det gäller vissa saker? Är det för att man egentligen inte vill eller för att man egentligen inte kan?

      Gilla

Kommentera

