Lindansarna

Det är sommar nu, kan jag tala om. Det får mig att tänka på lindanssällskapet som hållit till vissa  sommarkvällar  i parken nedanför min balkong de senaste åren. De verkar ha det trevligt och tar med sig vin och mat och försöker gå på en lina uppspänd mellan två träd.

Det är ordningen vad gäller vinintaget och lindansandet jag funderar över. De brukar  efter vad jag har sett göra så att de dricker vinet först och sedan går de på lina. Är det rätt ordning tro? Jag förstår ju att man blir modigare och vågar ta djärvare kliv på linan efter lite vin, men ändå?

Jag får fundera vidare på det och kanske rentav fråga dem hur de resonerar kring detta om de dyker upp den här sommaren också. Och vem vet, kanske börjar jag också gå på lina.

9 thoughts on “Lindansarna

  1. Vilken synnerligen bra fest-ide. Lindans och vin (öl med?).
    I mitt gamla jobb hade vi en gammal avdelningsföreståndare, vars bravur nummer vid personalfester, var hennes variant av lindans. Linan var på golvet, hon dansade med en paraply och övervikt och lagom med vin på det med en mäktig ansträngning för att inte ramla. Föreställningen med repris pågick ca 20 minuter och var en av festens höjdare.Normalt var hon reserverad och kompetent ordningsmänniska ,men eftersom vi hade set det där, älskade vi henne och hade överseende med hennes andra krumelurer.

    Gilla

    • Ja det låter faktiskt som en kul festidé. Fast linan bör nog högst vara en decimeter över marken! Men jag ser nu att jag är ute och okunnig – slog upp gå på lina på nätet och redan 2009 sa man att det var eller skulle bli ”nästa stora trend” och att det redan ”var jättestort i Syd-Europa”. Jag som trodde det var bara på min gräsplan som lindans pågick….
      Jag förstår om chefen! Sådana som går på lina, om än på marken, bör man ha överseende med!

      Gilla

  2. Gå på lina är inget man bara gör så där lättvindigt så kanske gör vinet lindansandet mindre vingligt..mer avslappna. Fast ju mer jag tänker på det så får jag heller inte ihop vindrickande och lindans.

    Gilla

  3. Fantastiskt!
    Men först trodde jag faktiskt att de var lind-ansare och skulle försköna träden :S. Men jag fattade sen snabbt läget.
    //Kao

    Gilla

Kommentera

