Kalasfint

IMG_4101Jag har varit på födelsedagskalas. Titta vad fina blommor hon som fyllde år fick! Jag fotograferade inte bara blommorna men jag lägger aldrig ut bilder på andra människor på min blogg, såvida de inte är väldigt närstående och jag vet att det är okej.

IMG_4102

Jag frågade faktiskt Elsa Billgren (rödhårig i Äntligen hemma, skriver blogg för Elle där hon tar väldigt fina bilder) om detta med att lägga ut bilder från alla fester som hon varit på, och andra möten, och tydligen hade hon aldrig mött någon som tagit illa upp för det. Kanske blir det så om man är känd. Jag skulle inte våga mig på att fråga ens om folk vill vara med, skulle bli lite sårad om någon sa nej tror jag. Som om det inte var en ära att få sin nuna publicerad bland alla mina kattbilder liksom!

Förfining, intellektuell stimulans, kunskapsbank – är annars ord som dyker upp i mitt huvud när jag försöker associera fritt kring min egen blogg. Samt ordet inne. Ingen är väl inne lika ofta som jag?!

IMG_4064

Nåja, jag själv vimlade gärna på festbilderna. Detta för att jag gärna vill visa upp smyckena som jag fått av Lotta, min brors fru. Men guldörhängena hade jag inte på mig. Detta för att jag givetvis går efter devisen ”less is more”. Utom när det gäller innehållet i vinglaset, där tyckte jag inte riktigt att den passade.

IMG_4084

Efter detta skulle det dock inte förvåna mig om modetidningar som Elle kontaktar även mig för skriva moderiktiga bloggposter för dem.

19 thoughts on “Kalasfint

  1. De enda jag inte frågar är körmedlemmar som sjunger, jag tycker att man får skylla sig själv om man står offentligt och sjunger. Men annars bara om jag vet att de själva är med på fb, eller om folk syns på långt håll. Jag har diskuterat det hör med en bloggvän som lägger ut massor med foton böde från sina barnbarns uppvisningar och från kaffeträffar och annat. Utan att fråga. Hon rycker på axlarna och säger att ingen har klagat…
    Jag förstår inte varför en del är så rädda – man måste väl lita på att ens fb-vänner har gott omdöme och inte lägger ut dumma bilder.

    Gilla

    • Jag förstår inte heller varför en del är så rädda, och kan ibland tycka att det är lite självupptaget att vägra. Om man har fobi för sitt utseende är det en sak, men annars – vad tror du det spelar för roll om du syns på en av miljarder bilder på nätet? Har du inga större problem skulle jag kanske vilja säga.

      Håller med om körer. I och med att ”vem som helst” kan komma och lyssna på dem, och därmed se dem, och även pressen, så kan det inte vara något fel att publicera bild på sådana.

      Gilla

    • Det finns ju ganska stränga regler för bildpublicering- och det slarvas väldigt mycket med dem, både vad gäller upphovsrätt till bilder och att lägga ut bilder på folk. När jag var högstadielärare kom frågan upp i samband med att föräldrar tog bilder på barn vid skolavslutningar, Lucia etcetera och lade ut på sociala medier.Vi började då undersöka vad som gäller. I stort kan man säga att översiktsbilder på offentliga platser kan man publicera, men inte enskilda personer som inte gett sitt tillstånd. Och på skolor kan det ju hända att det finns folk med skyddad identitet, och där får man inte ta bilder hur som helst och lägga ut..
      Själv är jag också försiktig med att lägga ut bilder på folk. Och jag skulle akta mig väldigt noga för söta bilder på barn! På facebook kan ju bilderna delas vidare.

      Gilla

      • Jag har sett att mina kollegor ofta lägger ut bilder på sina grupper på Fb. Jag har undrat om de får göra det egentligen, även om de bara visas för ”vänner”. Men samtidigt vet de ju om i fall någon elev har skyddad identitet, och eleverna själva brukar inte vara precis blyga för att ställa upp på foton…

        Ang översiktsbilder: ganska ofta nuförtiden går man in i en filmkamera när man rör sig ute på stan. Då är det inte översiktsbilder utan var och en kan se vem som handlat på Åhléns eller åkt tunnelbana. Jag själv kan känna ett lätt obehag inför detta och undrar vilket reportage jag får ”illustrera”.

        Gilla

        • Jag håller med dig om att de där offentliga kamerorna är lite otäcka..Och man är ju övervakad i väldigt många affärer idag.Om folk är med på att publiceras i bild är det ok, problemet är de som inte vet att man lägger ut dem. Sedan tycker jag synd om alla barn och barnbarn som ovetandes blir föremål för både skratt och tårar!

          Gilla

          • Övervakningskameror stör mig inte, jag gör inget värre än petar i näsan när jag tror att ingen ser. Skulle jag upptäcka mig på bild i ett reportage skulle jag bli jätteglad. Fast kanske inte om jag gick hand i hand med någon av mina älskare… (önskedröm?) Jag har tänkt på det många gånger när jag ser på tv hur folk drar förbi kameran, eller sitter på en bänk med någon – tänk om hen är där inkognito?
            I helgen fick jag ett häfte om ”Det svenska körundret” och oj vad paff jag blev när jag såg en stor bild på en jättekör inne i häftet. Jag var själv utanför bilden, men mina körkompisar hittade jag. En av dem var dessutom med på framsidan, lite bakom huvudpersonen på bilden, hon kommer inte att bli glad. Hon gapar och blundar… Jag tyckte det var kul.
            Mig gör det inte ett dugg om nån lägger ut bilder på mig, jag ser det bara som marknadsföring, men jag vill kolla först så att jag inte gör en löjlig min.

            Att lägga ut sina barn i (för dem själva om några år) pinsamma situationer tycker jag är grymt. I övrigt måste det ske med förnuft, takt och ton.

            Gilla

            • Tror du pratar om samma kameror som jag, inte övervakningskameror, utan när Rapport eller något annat program är ute och filmar i vimlet. Kanske får jag illustrera ”ökad användning av blodtrycksmedicin” eller vara med i en svensk kvalitetsfilm av Sean Banan, man vet aldrig (undrar om alla vimmelbilder i filmer är filmade med statister eller inte). Jag bryr mig inte direkt längre, förut tyckte jag det var lite obehagligt.

              Jag antar att om man VERKLIGEN har ett skäl till att inte synas så kan man gå fram och be kameramännen att bort det inspelade…men just det där när du går med dina älskare. eller kanske någon som sjukskrivit sig från jobbet p g a magsjuka och ses sitta och glufsa i sig på McDonalds eller något…:)

              Ang barn: om de är riktigt små är det väl inte så farligt. Mindre kul när folk skrattar åt lite äldre barn som blir rädda/upprörda.

              Ang det där med att godkänna bilder först så anar jag ett problem även här: den som vill publicera en bild på Fb tex tycker inte alls att personen har någon ”löjlig min” medan den som är på bilden nästa alltid tycker att hen ser ”jättekonstig” ut på just den bilden…?

              Gilla

              • Vad jag tänkte på var den sortens kameror som sitter på offentliga platser, och när man tar fram platsen på nätet kan man se vilka som rör sig där. Men jag tänker för det mesta inte heller så mycket på kamerorna.

                Gilla

  2. Stort vinglas med lite innehåll, det har nog sjunkit utan att du märkt det. Jag tror att Elle anlitar dig som modell! Underbara smycken du har fått, skulle tro att örhängena klär dig också. Var det kanske du som fyllde år rentav? Härlig rosenbild!

    Liked by 1 person

    • Nä, det var inte jag…som fyllde 75. Det var min moster. Smyckena fick jag av min brors fru Lotta, som gav mig flera av sina smycken när jag var nere i Göteborg….ville gärna visa att de kom till användning.
      Tack för snälla ord!

      Liked by 1 person

  3. Jag gör som du, frågar OM jag öht lägger ut bilder på andra – förutom när man inte kan känna igen dem så väl (tror jag, hm?). Tycker det är schysst att göra så 🙂 Fin bild på dig!

    Gilla

    • Tack! Ang din sista mening.
      Men jag gör inte så att jag frågar, jag vågar inte göra det. För att jag är rädd att få nej helt enkelt. Jag lägger ut vissa bilder på närstående, utan att fråga, men detta eftersom jag vet att de liksom inte bryr sig.

      Gilla

  4. Jag tittade också länge på det belevade och förfinade sättet. Jag är en sån som håller i kupan, den är rund och skön. Jag skulle nog hälla ut vinet om jag höll i foten.

    Gilla

Kommentera

