Ett Borgerligt inlägg om polisanmälningar

Hela Sverige har blivit galet! Eller i alla fall hela massmedie-Sverige.

Och nej, jag försvarar inte Anders Borg eftersom han verkar ha betett sig väldigt svinigt på en fest, och jag tycker också att makthavare obefogat beklagar sig över ”mediedrev” och ”hetsjakt” ibland – men i det här fallet är det vad som har hänt. Ett drev och en hetsjakt som ger mig obehaglig smak i munnen. Det hela har inte skötts på schyssta premisser – man har antagit utan att veta och sedan agerat utifrån det, ofta för att vinna politiska poänger och tyvärr också som jag ser det för att hämnas för att kvinnor i maktpositioner har en tendens att dömas hårdare än män. Kvinnliga politiker och makthavare har förvisso ibland dömts för hårt, men rätt väg att gå är inte att göra ”samma tillbaka”.

Jag motsätter mig könskrig.

Vad var det exakt som hände på festen? Ja, det vet ingen säkert. Ingen som var med vill träda fram. Men ”alla” förutom hans fan club, tycker ändå att Anders Borg ska polisanmälas. Han polisanmäldes också – just av människor som inte var med på festen. Undrar någon varför de som faktiskt var med inte polisanmäler? Känner de sig kanske inte som de brottsoffer som ledarskribenter med flera bestämt att de ska vara? ”Hur mår hans offer?” som Britta Svensson på Expressen skrev.

Låt mig förklara: jag blir inte automatiskt ett brottsoffer för att en man kallar mig hora. Jag tycker bara att det är jävligt otrevligt men mest av allt att det säger något om personen som uttalar ordet. Om det dessutom var Anders Borg som sa det på fyllan skulle jag få mig en rejäl tankeställare – han har uppenbarligen andra, mindre trevliga, skikt i sin personlighet än de som hittills synts utåt.

Men jag är inte ett brottsoffer för det. (Det hade jag däremot varit om Anders Borg från talarstolen i riksdagen uttalat samma ord om mig.) När en man som dessutom är redlöst berusad säger något sådant skakar jag på huvudet, inser att det inte är lönt att svara tillbaka samt hoppas att någon kan sätta honom i en taxi hem alternativt att polisen kan ta honom till en fyllecell om han är så full att han blir ohanterlig i sina fylleaggressioner. Samt hoppas jag att inte träffa honom på en fest igen. Observera dock att jag håller med den man som skrev att den som uttalar att kvinnor är ”horor” utgör en del av problemet när det gäller våld mot kvinnor och våldtäkter.

Det jag läst i diverse debattspalter är att Borg ”bara för att han är man tror att det räcker med att be om ursäkt och att det inte ska få några konsekvenser”.  Men – han sa upp sig alternativt fick sparken från samtliga sina nuvarande uppdrag inom en väldigt kort tid efter det hela. Det han gjorde, eller inte gjorde, fick i högsta grad konsekvenser. Trots att han är man.

Man tror sig också veta att det han skrev om ånger och besvikelse bara är tomma fraser, samt att han bara låtsas att han inte minns vad som egentligen hände. Jag vet inte hur Anders Borg mår, men jag vet att när jag själv sagt (eller mest skrivit) något i onyktra tillstånd som jag inte helt och hållet står för annars har jag känt en oändlig ångest lång tid framöver. Vem har bevis för att AB mår annorlunda?

Och ja, många av kommentarerna på hans Fb-sida är pinsamma i sin inställsamhet och sitt sätt att bortförklara det hela, men en del av dem är förståeliga – även Anders Borg kan väl få ha åtminstone några vänner som stöttar i en tid som inte kan vara rolig att genomlida? Nu när det framstår som om hela Sverige så kallat hatar honom annars?

Hur är det då med blottandet? Jag vet som sagt inte heller vad som hände på festen. En man som för att få en sexuell kick blottar sig för kvinnor eller barn ska polisanmälas. Ingen tvekan om den saken för min del. Det är sexuellt ofredande och därmed ett brott. Men vi har inte läst att det var så. Så som det formuleras  i pressen var Anders Borg ute efter ”snoppmätning” med andra män. Det är visserligen ett ofattbart pinsamt (och tragiskt) beteende, speciellt för en före detta finansminister, men kan inte gå under rubriken sexuellt ofredande. Anser jag.

Tafsandet då? Jag ser att en del skribenter nogsamt undviker att skriva att det var män som blev tafsade på. Han förolämpade kvinnor och tafsade på personer. Hur tafsandet upplevdes? Ja det vet bara de män som förmodat blev tafsade på och de har inte uttalat sig.

Det hela kan heller inte riktigt som görs jämföras med övergrepp på musikfestivaler, eller kan i alla fall inte självklart jämföras. Det kan ha funnits två scenarier på festen: en tillåtande och nonchalant stämning bland övriga festdeltagare, vilket kan ha lett till att de män som blev tafsade på eller att de som fick se finans-snoppen kände sig utsatta och mådde dåligt efter. Då går det att jämföra med festivalövergreppen.

Det andra scenariot är att de som var med upplevde att AB bara var ytterligt pinsam och obehaglig men att han var berusad så till den grad att de inte alls kände sig i underläge. Då kanske de dock i efterhand rentav tycker att de har något intressant att berätta vid fikabordet på jobbet. Vilket de tjejer som blir utsatta för övergrepp på festivaler garanterat inte tycker att de har… Det finns också en möjlighet att de såg det som en udda men intressant upplevelse att få se den kände före detta finansministern vara så dyngrak och förnedra sig så totalt att han visar sitt könsorgan. i syfte att jämföra med andra mäns.

Observera att jag inte heller var på festen. Saker kan framkomma som skulle göra en polisanmälan befogad. Men som det ser ut hittills har andra makthavare. dvs tongivande skribenter inom medier samt den kända advokaten Elisabeth Massi Fritz. (som ju annars verkar rätt cool) enligt min åsikt genom vad de skrivit agerat på ett oroande sätt. Jag gillar det inte.

14 thoughts on “Ett Borgerligt inlägg om polisanmälningar

  1. Jag undrar i dessa tider när folk alltid håller på med sina mobiler och fotar och filmar allt möjligt och onödigt. Ngn måste väl ha filmat gubbslemmet in action.

    Gilla

    • Ja och de bilderna kommer väl snart att dyka upp… Om jag var AB skulle jag be till Gud i detta ögonblick att folk inte hade fattning nog att filma och att han slipper se sin snopp upplagd på nätet. Nyfiken på ”gubbslem”: är det för att han sa hora eller ville mäta snoppar?

      Gilla

        • Jo, du måste skriva det!! Men ja du kanske har rätt. Han kan vara ett gubbslem. Det är lite besvärande dock att ingen vågar stå för det de meddelat pressen. Hur mycket kan man lita på såna uppgifter? Fanns det ”politiska motståndare” med på festen som överdrev i politiskt syfte? Så att Borg inte kan komma ifråga om Alliansen vinner nästa val? Sen nästa fråga: är Gudrun Schyman ett tantslem?

          Gilla

  2. Du är så fantastiskt klok, Anna. Varför är det inte du som skriver ledare i stora svenska dagstidningar? Väldigt nyanserat och icke-kategoriskt.

    Gilla

  3. Så himla bra skrivet ..du har med många bra infallsvinklar på det som skett. Jag har inte följt med i denna händelse..så jag kan inte uttala mig. Men jag läste ett inlägg som hans sambo skrivit på FB.
    Jisses då man kan inte försvara ett sådant beteende absolut inte..men man vet att det händer ibland att en del blir så dyngraka att de inte vet vad de gör. Då är det lätt att anklaga denne person för än det ena än det andra. Att dricka så mycket alkohol att klockan stannar är inget bra ..men det kan hända även en FD finansminister och alla får stå för sina handlingar ..det har han väl gjort?
    Jag gillar inte människor som vill intigrera och som tycker det är helt ok att göra så..tyvärr så finns det de som får energi av att skapa intriger..
    Det finns alltid två sidor på ett mynt..två historier och sanningen brukar ligga mittemellan någonstans.

    Gilla

    • Tack!
      Ja jag tycker nog att han verkar ha gjort det. Stått för det hela. Samt dragit konsekvenserna av det och lämnat de uppdrag han tjänar sitt levebröd på. Men det verkar inte räcka, han ska till varje pris polisanmälas också, trots att det inte finns några som vet vad som hände som vill polisanmäla.

      Gilla

  4. Jag drabbades av solsting en gång. Då hade jag en blackout, men var då bara frånvarande och leddes hem till sängen.

    En närstående fick för länge sedan en blackout med dåligt beteende. Han var nykter. Han fick efter ett helt omotiverat raserianfall mycket hög feber och frossa. Somnade, medvetslös. Ett dygn senare var febern borta. Vi vet inte vad han drabbades av. Långt senare fick en kamrat blackout pga diagnosticerad sjukdom. Inget beteende den gången.

    Jag har även erfarenhet av folk som supit sig till en blackout. Det kan innebära mer eller mindre dåligt beteende. Vem vet vad som händer, om du tar ett glas, därför att du mår dåligt. Blandade gifter, från bakterier och flaska, kanske har multipel effekt.

    Gilla

  5. Det här är Anders Borgs Toblerone. Det kommer aldrig att glömmas. Framtiden är blockerad för honom. Jag undrar på allvar hur kommer han att kunna försörja sig i framtiden utan inkomst? Så straffad har han blivit och det med besked. Dom rätt tänkande anser säkert att det är rätt åt drummeln men han har också barn som skall försörjas. I hans fall straffet kommer att ha bibliska dimensioner . Enligt bibeln skall fädernas synder straffas till tredje och fjärde generation och så kommer det att bli.

    Grejen blir ytterst allvarlig , eftersom detta är första gången i världshistorien och han kan få ett stort antal efterföljare som tror, att detta är det rätta sättet att mäta storleken på mansorganet och att den kunskapen har något annat betydelse som ångest reducerande för en, som lider av kastrationskomplexet.

    Gilla

    • Jag skulle dock tro att han kommer att få något slags jobb igen – även bland motståndare räknas han som ”kompetent” och något företag kommer att vilja dra nytta av hans kunskaper – men den ”riktiga” karriären är över och som finansminister kommer han aldrig tillbaka även om Alliansen vinner – eller?

      En sak kan man nog säga, att det ska ha varit ett OTROLIGT bra vin för att vara värt den verklighet som han fick ”vakna upp” till…

      Gilla

        • Ja. Eller att han tar sömntabletter (jag har själv varit med om att de sitter kvar i kroppen och kan göra en ”mottaglig” för alkohol på ett sätt som inte bara alkohol kan. I vilket fall himla trevligt gjort av övriga festdeltagare att ringa pressen anonymt, inte ens stå för det. Uppenbarligen var några ute efter att skada honom och de lyckades.

          Gilla

Kommentera

