Mitt semesterparadis

Jag har en alldeles egen plats som jag återkommer till år efter år. Det är inte välkänt för de stora massorna men har en obeskrivlig charm: Yaerfaella Spa & Resort. Här vilar jag upp mig, njuter av god mat, strosar omkring i de ofattbart vackra omgivningarna och pratar med locals (ja, en del pratar till och med svenska!).

Det här låter kanske lite som ett reklaminlägg eller en resebyråbroschyr men eftersom jag känner ägarna vill jag gärna hjälpa dem med att locka även svenskar till denna pärla.IMG_2026

Ovan: Det familjeägda, hemtrevliga hotellet. Ligger inom gångavstånd till bland annat unik shopping i Yacoubsberys centrum.

IMG_4474

Alla rum är personligt inredda. Här ett enkelrum med ihopfällbar säng, toalett med handfat och stora sittmöjligheter.

IMG_4472

Hotellkorridoren!

IMG_4468

Spa och relaxavdelningen med gratis massage till alla hotellgäster.

IMG_4477.jpg

Om man vill pigga upp sig lite efter sight seeing-turen eller shopping rekommenderas en en cappucino på ett av ortens caféer – en cappucino som tillreds på ett alldeles eget vis och smakar därefter!

IMG_4476

Interiör ovan från ett av de allra populäraste restaurangerna. Här bör man boka bord för att få vara säker på att få plats. Många av gästerna är muslimer och kommer från närliggande afrikanska länder, men lika många är kristna från främst Mellanöstern. Här finns också kristna ateister, buddistiska burmesiska munkar och alla andra religioner representerade.

IMG_4485

På morgnarna samlas ortens kvinnor för att köpa hem grönsaker och frukt. De tidigaste kommer redan klockan tio.

Ja, det var lite om Yaerfaella Spa & Resort. Jag vill sammanfatta det hela med att Yaerfaella är för den som vill ha något mer än bara sol och bad och strandhäng men kanske ändå inte är så förtjust i att springa på muséer och titta på gamla byggnader. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska beskriva det mer än jag gjort i detta inlägg – det måste upplevas på plats! Men jag rekommenderar det varmt.

P. S Eventuella likheter med min arbetsplats Järfälla Lärcentrum är en ren slump.

15 thoughts on “Mitt semesterparadis

    • 🙂 Nädå! Men det är en något sliten ”industribyggnad” som inrymmer dvs utbildningsanordnare inkl Järfälla Lärcentrum och det är trots allt trevligt fast det kanske inte ser ut så. Men både elever och personal gör att stämningen är betydligt varmare än vad bilderna visar….

      Liked by 1 person

Kommentera

