Telenor – en liten recension

Jag har inte Telenor som mobiloperatör. Men jag har en bekant som har det, och jag har just fått ta del av EN SYNNERLIGEN MÄRKLIG mailkonversation med min bekant och Telenors kundtjänst. Det var också synnerligen god underhållning att läsa den, kan jag meddela… Dock var den inte unik när det gäller hur företag brukar svara – företag som i någon mening är oseriösa agerar ofta på detta sätt – genom att överösa den som frågar med all möjlig information i sina svar, utom om just det som frågan gäller… Och sedan upprepat inte förstår/inte låtsas förstå vad frågan gäller. Allt inlindat i artighetsfraser som ”Tack för ditt mail” så klart.

Det som det gällde: Min bekant hade åkt finlandsbåt och upptäckte sedan på sin mobilräkning att han debiterats ett samtal på fem sekunder – till en sekundkostnad på drygt 13 kronor! Men saken var den att hans samtalshistorik i telefonen visade att han inte ringt något samtal – inte ens fem sekunder långt – under resan. Och i synnerhet inte till det nummer som fakturan angav – det finns nämligen ingen abonnent på det numret! (Kan tilläggas att han reste dagtid och var fullkomligt nykter, han behövde alltså inte förlita sig till mobiltelefonloggen för att veta vad han gjort.)

Hans två frågor till Telenor gällde hur han kunde debiteras för ett samtal som varken syntes eller kunde kopplas fram då det inte har någon abonnent (han provade själv dessutom att ringa numret) samt hur det kommer sig att det inte finns någon information på hemsidan att prissättningen kan bli helt annorlunda på havet om samtalen kopplas via satellit. Det var ju inte så liten prisskillnad det rörde sig om  – 68 kr för fem sekunder! Och detta alltså till en abonnent som inte existerar och som telefonen inte har loggat.

Han var ihärdig, min bekant, och har hittills frågat fem gånger exakt detta. Sist med versaler, så att det skulle bli ännu tydligare att läsa då kundtjänstmedarbetarna – av någon anledning – ideligen missade hans två frågor, men svarade på en massa annat som han inte frågat om. När det gällde informationen om olika taxor på hemsidan medgav dock en kundtjänstmedarbetare att man skulle ”föreslå en ändring” där. Samt förstår förstås både han och jag att kundtjänstmedarbetarna svarar som de gör av en anledning – de har fått instruktioner uppifrån och vill inte mista sitt jobb.

Jag själv tänker – kanske väl konspiratoriskt – att företaget kanske gjorde detta då min bekant just bytt abonnemang – ett sista försök att kunna mjölka en kund på pengar som i alla fall ”gått förlorad”. Men det har jag förstås inga bevis för! Men själv skulle jag råda er som har Telenor att kontrollera era fakturor lite extra, speciellt den sista om ni meddelat att ni vill avsluta abonnemanget. Eller om jag har fel, helt enkelt bara kolla alla fakturor mot loggen i mobiltelefonen.

5 thoughts on “Telenor – en liten recension

  1. Kjære Anna, kan vi tilby deg en julespesial? Hvis du bytter til Telenor, får du 4 GB per måned til prisen 199 SEK, med mulighet til å oppgradere til 6 GB per måned fra januar 2018. Med vennlig hilsen Ståle Dokken

    Gilla

    • Kjäre Ståle! När jag googlar ditt namn verkar det som om du är ledare för Arbeiderpartiet? Såna säljer väl inga mobilabonnemang? Eller gör ni så i Norge?
      Lika vennlig hilsen

      Liked by 1 person

Kommentera

