En himla massa guld

img_4600

Allt det här guldet plockade jag själv på Vällingby torg i eftermiddags varefter jag betalade för det i kassan!

Med detta sagt har jag en vädjan: Sluta att kalla lingon för ”skogens röda guld” eller kantareller för ”skogens gula guld”! Det ser så fantasilöst och klyschigt ut och jag är trött på att läsa det! (Googla själva så ser ni hur många träffar uttrycken ifråga får.)

Jag vill påpeka här att som svensklärare borde jag ha ett och annat att säga till om.

Men om man nu envisas med gulduttrycket så har jag en fråga som illustrerar problematiken runt uttrycken: Anta att jag lägger lite lingon i mina byxor under en veckas tid. Är jag då ”flickan med guldbyxorna” eller har jag bara ”lingonvecka”?

Samma med kantarellerna för övrigt, lägger jag dem i trosorna har jag väl  helt enkelt svamp i underlivet och inga guldbyxor?

6 thoughts on “En himla massa guld

  1. Ah, nu förstår jag hur vi gamla tanter ska få tillbaka ”lingonveckan” (för övrigt ett uttryck som jag aldrig stötte på så länge jag faktiskt fortfarande med jämna mellanrum råkade ut för detta).

    Gilla

    • Det tänkte jag inte på men bra tips! Om nån kommer att beskylla en för att vara klimakteriekärring i framtiden så är det bara att ta fram lingonen.
      Ursäkta att jag la till den självklara meningen om svamp efter att du kommenterat….

      Gilla

  2. Lingonvecka brukade vi, i mina tonår för 100 år sedan, kalla för att ha moster på besök.
    Jag har inte hittat någon moster vare sig i skogen eller på torget här.
    Men däremot säljer dom både lingon och svamp. Inte i trosorna dock. Inte vad jag vet i alla fall. Men jag bor ju på landet. Så vad vet jag. =)))

    Gilla

    • Det har jag aldrig hört, att det också kan betyda att ha moster på besök. Hur menade man då?
      Här på mitt torg på Brommaplan finns det många mostrar. Jag brukar knipa en då och då. Lantisar som du ska veta detta, att lider du brist på lingonveckor finns de på Brommaplan. Liksom lite knark har jag läst i lokalpressen, men jag själv köper inte sådant.

      Gilla

Kommentera

