Ungjävel!

”Har du barn?” frågade någon när jag var på klassåterträff för inte så länge sedan. Det är inte en känslig fråga för mig, men jag påmindes om hur det kan vara för dem som det är känsligt för. Jag hade bara pratat med klasskompisen jag inte sett på 25 år i någon minut innan jag fick frågan, följt av ”Känns det jobbigt att inte ha några?”.

Mitt svar var att det inte känns jobbigt. Det som känns jobbigt är att jag mådde så jäkla dåligt under en så lång period av mitt liv, både fysiskt och psykiskt, under den period där de flesta skaffar barn, och att dessa år på många sätt känns som förlorade år. Jag kunde knappt ta hand om mig själv och tanken då på att ha någon vars hela existens hängde på mig framstår fortfarande som en mardröm.

Dessutom är jag inte dum! Jag förstår ju att jag skulle föra vidare både anlag för ångest-depression och en viss förmåga att formulera sig. Och jag drar mina slutsatser. Ungen skulle bli som jag, och när den blev vuxen skulle den vara så missnöjd med sin barndom att hen skulle skriva av sig i en bok som ges ut på ett stort bokförlag och vinner Augustpriset. Ungjävel!

Sedan får jag sitta i TV som en annan Anna Wahlgren och beklaga mig iklädd tält samt ge ut en hämndbok med egna medel som ingen läser. Ungjävel! Nej, jag är nöjd med att ha två katter, även om det känns lite sisådär att vara en ”katt-tant”. Men än så länge har jag bara två, och fördelen med dem är att de inte kan skriva böcker, trots att de kan läsa. Men lita på att de hade gjort det om de kunnat, om hur de måste ”svälta” och att jag inte leker med dem tillräckligt. Kattjä…

8 thoughts on “Ungjävel!

  1. Men jäklar också! Jag var inte lika förutseende som du. Skaffade mig ett barn.Och ungjäkeln gick och blev lärare. Så då vet jag vad jag har att vänta mig framöver. Man kanske skulle byta både namn och adress snarast. Kram =)))

    Gilla

  2. Jag börjar inse vad jag har gjort. En av mina ungjäklar författar och inte nog med det, hennes dotter likaså. Men inte nog med det. Lillasyster min har i många år hotat att skriva en bok som heter Löjliga familjen. Allt har ett pris. Kanske dags att emigrera.

    Gilla

Kommentera

