Min hobby är att terrorisera kundtjänst

*Detta inlägg har redigerats.*

Det är synd om alla kundtjänstmedarbetare. De kan tycka vad de vill om det företag de jobbar på och dess produkter/tjänster; kundtjänstmedarbetarens jobb är att försvara företaget utåt oavsett.

Jag försöker ha det i åtanke när jag är jobbig. Jag försöker också att inte vara jobbig, men ibland kan jag inte låta bli. Det är när ett företags kundtjänst – eller bör man kalla den ”supporten”? – hela tiden kommer med goddag yxskaft-svar. Min reaktion blir då: ”Tror de att jag är dum i huvudet som inte ser att de inte svarar på min fråga?” och jag kan då inte låta bli att skriva ett svarsmail där jag ofta igen ställer den ursprungliga frågan och efterfrågar ett svar på denna, inte på något annat. (Jag försvarar mig också med att jag en gång i tiden faktiskt var journalist.)

Trustpilot som företag kan skatta sig lyckligt, det har en mycket hängiven och pålitlig kundtjänst. Den svarar både vänligt och rappt på mina frågor.

Min ursprungliga fråga gällde i huvudsak (se inlägg nedan) hur ett företag som fått totalt genomusla recensioner av en majoritet kunder med Trustpilots hjälp kan marknadsföras som ett företag som fått ”fyra stjärnor av fem”. Samt hur Trustpilot kommit fram till de genomsnittsbetyg de publicerar under länkarna till olika näringsidkares hemsidor.

Deras svar var då att detta relativt höga genomsnittsbetyg ”inte bara gällde den engelskspråkiga sidan” utan sidor om företaget på alla språk. Vilket gör det väl i stort sett omöjligt för mig som kund att kolla upp.

Tillägg: Inte omöjligt att kolla upp: Jag har räknat samtliga stjärnor givna på samtliga språk och då kommit fram till att företaget får 3,3 i medelbetyg. Inte 3,8 som Trustpilot alltså uppger. Detta för att just de tyskspråkiga länderna verkar väldigt nöjda till skillnad från resten av Europa där snittet hamnar på 2,4/5.

Kundernas genomsnittsbetyg är alltså inte det som Trustpilot redovisar. De har ett antal andra variabler som de använder, vilket gör att de i det här fallet kunnat höja Benutas genomsnittsbetyg från kunderna med fem steg. ”För att det ska vara rättvist för företagen” skriver deras kundtjänst.

Rättvist? Nja, för att vara snälla mot företagen så att de ska bli nöjda och vara kvar som kunder hos Trustpilot tror jag. Mer klirr i kassan för både Trustpilot och företagen.

Min slutsats är fortfarande att Trustpilots genomsnittsbetyg inte är att lita på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.