Love is in the air – Om hur flygplan blir till

Många av er har kanske undrat hur ett flygplan egentligen blir till.

Då kan jag berätta att det går till på samma sätt som när en människobebis tillverkas. Hur detta exakt går till vet jag inte, men det ska tydligen vara på samma sätt som med flygplan.

Jag har förstått så mycket som att två flygplan som tycker mycket om varandra träffas i hangaren på natten. Om de då inte ser upp och använder presenning som skydd, kan det resultera i att flygplanshonan blir gravid.

Ett par år senare nedkommer honan med sin flygplansunge. Vilken flygplanstyp det blir beror naturligtvis på vilka typer föräldrarna är!

Super Guppy.jpg

Bilden: Airbus transportflygplan Super Guppy är höggravid och väntas föda vilken dag som helst. Ultraljudsundersökningen visade att det blir en liten Airbus A320!  Super Guppyn (B- 377) tillverkades av Boeing men användes senare av Airbus för att transportera flygplansdelar.

Denna bild togs på Airbus huvudsäte i Toulouse runt 1990.

Foto: Anna Roström

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

12 reaktioner till “Love is in the air – Om hur flygplan blir till

  1. Om man tänker sig helikoptrar då – är principen densamma? Jag är lite nyfiken på könsfrågar där, jag menar…båda kan ju göra helikoptern.Och en frågha när det gäller flygplanen – är det jetplan som är ”kvinnliga” och propellerplan som är ”manliga”?Alla dessa frågor som söker svar… Har inte läst om detta i en enda flygporrtidning alls.

    Gilla

  2. Intressanta frågor NLG, kan tyvärr inte svara på dem. Och C o J, jag tänker inte ”komma tebaks” då jag vill åtnjuta era vädjanden! Jaså du, Nea.. (Tips till J: det kan vara svårt att få flygplanen att ställa upp på allt i början. Men om man häller en tablett el två i bensintanken kan man få dem att göra vad som helst på bild! Har jag hört.

    Gilla

  3. Om du säger det så. Jag vill inte skämta och säga att vi kan bli BrommaPlansprofiler, för det vore smaklöst, och därför gör jag inte det.

    Gilla

  4. jessica:jag?!i 10000metersklubben?!nä, jag vistas bara på jungfruelig mark.iförd min overall i borstad stålull, nynnandes hymner och koraler…

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.