En trevlig tjej – Tänk på Jesusbarnets integritet

Det har kritiserats och diskuterats (bl a i Debatt på Svt) hur barn påverkas av att exponeras i medierna den senaste tiden. Detta har gjort mig lite bekymrad när det gäller Jesusbarnets framtid. För har något barn blivit så exponerat i medierna som han har blivit, och troligen kommer att bli även i år?

Knappast.

Därför tycker jag att  vi i år lämna Maria och hennes barn i fred. De kan behöva lugn och ro med varandra, utan att dyka upp på bilder i julkalendrar, som statyer i krubbor och på bilder i bloggar och tidningar.

Vem vet hur det kommer att påverka Jesusbarnets framtid, att bli avbildad i miljontals julkalendrar redan som baby? Han kan bli värsting eller få storhetsvansinne i värsta fall.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

12 reaktioner till “En trevlig tjej – Tänk på Jesusbarnets integritet

  1. Nu hoppas jag du kan göra en Flagcounter så du ser ifall Jesusbarnet eller någon annan från det landet är inne på din blogg och kollar:Klicka på Flagcounter på min visare. Där kan du göra en egen.Klistra in den kod du får där som Widget.Sedan klistrar du in länken nedan FÖRE den koden.http://s02.flagcounter.com/more/ADPb

    Gilla

  2. Krasst sett var Jesus kanske en särling med riklig fantasi. Jag säger inte att han var det, bara att det kan ha varit så.

    Gilla

    1. Jag vet inte heller. Jag anser mig vara kristen (tror jag) men har ett rätt komplicerat förhållande till Jesus, eller snarare hur han tolkas.Det det här handlar om är att det nog inte alltid per automatik är fel med exponering…eller att det också är så.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.