En trevlig tjej – Ångest är inte att leka med

Det vet många av er här på bloggbyn. Den är inte att leka med, och därför försöker jag undvika att leka med den. Men lyckas inte så bra.

Själv är jag nog ganska typisk med min ångest på så sätt att då allt är så intensivt vackert ute som nu så ökar min ångest tiofalt. Den sipprar som kallsvett längs min ryggrad både bildligt och bokstavligt. Jag undrar vad jag gjort av mitt liv, tror att alla som jag älskar kommer att dö ifrån mig i morgon och lämna mig ensam med min ånger, jag tänker på vilken dålig människa jag är som inte tagit tillvara på deras kärlek tillräckligt, jag tänker på att jag är för smutsig som inte kan njuta nu när naturen är så vacker, jag känner mig ond, ful och äcklig (och paralyserad), jag sover inte och tänker att det vore en bra idé om jag gick upp i sömnen och hoppade från min nybyggda balkong (men nej, oroa er inte, jag går aldrig i sömnen och jag bor bara två våningar upp. Dessutom sover jag som sagt inte ens).

Däremellan, dvs mellan mina ångestattacker, bloggar jag ganska friskt!  Eller snarare synnerligen friskt, måste man nog tillstå. (Att svara i telefon eller möta människor IRL klarar jag däremot inte så bra när jag mår som sämst.)

I morgon har jag fått en akuttid hos farbror doktorn och jag hoppas han kan hjälpa mig ur detta tillstånd. Jag har varit sjukskriven rätt mycket den senaste tiden men har känt det som om jag inte haft något val. Eller är det bara inbillning – kan man skärpa sig om man vill? Bara att jag inte är säker på att jag inte haft något val ger mig ytterligare ångest och får mig att må ännu sämre. Jag har varit sjukskriven och är därför dålig.

Fast jag vill ju. För jag älskar mitt jobb. Så varför i helvete blir det så här?

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

12 reaktioner till “En trevlig tjej – Ångest är inte att leka med

  1. Man kan skärpa sig. I tio minuter eller så. Sen rinner kallsvetten.Få fattar vad det är att ha fysisk ångest. Jag triggar igång på allt som påminner om traumat. Bara att besöka Previa idag – hur vänlig doktor som helst – fick igång minnet av hur kränkt jag blev…Sina tankar kan man sätta sig över till viss del. Men när kroppen reagerar… ja, då finns inte orken att ”tänka positivt” heller…Blir så arg över andras bessewisserdomar…

    Gilla

    1. Jag tror vi förstår varandra…. Som tur är har jag sluppit personer i min omgivning som varit besserwissriga när jag mått dåligt, tack gode Gud för det!

      Gilla

  2. Jag vet inte varför det blir så, men jag känner med dig… till ingen nytta men ändå.Hoppas doktorn kan komma med kloka råd och ordinationer

    Gilla

  3. Jag vet precis vad du menar. Jag har själv posttraumatiskt stressyndrom med återkommande panikångest som triggas igång för minsta lilla.Skit i besserwissrarna, om Du kan vill säga. (Lättare sagt än gjort) De vet inte vad de talar om. Kram!

    Gilla

  4. Kan det vara så att titten genom framrutan alltid ska vara större än titten i backspegeln……alltså, inte älta saker som varit så mycket och som man inte kan göra något åt, utan istället försöka leva i nuet och se framåt istället…

    Gilla

  5. Jag tror inte man kan skärpa sig när det handlar om Ångest ! Men det finns säkert saker som kan hjälpa en att må bättre .. Jag går ut och går när jag tycker livet är tungt ut ut ut det är mitt sätt försöker väl springa ifrån mig själv eller nåt eller bli så trött så jag bara däckar sen =) men vi är ju alla olika och ingen annan kan egentligen säga vad just du mår bättre av .. Jag hoppas bara du mår bättre snart Anna för du förtjänar att må bra och vara lycklig !!! KRAAAMAR I MASSOR !!

    Gilla

  6. Det här är säkert fånigt att skriva. Jag har aldrig upplevt ångest utan orsak. Något hemskt har hänt och jag har reagerat på det.Men jag brukar tänka att om jag bara flyter med, om jag bara låter skiten komma utan att göra motstånd, så kanske det går över snabbare? Om det funkar vet jag inte, men det känns så iallafall. Kram

    Gilla

  7. stackare. det gäller att vara i fysisk balans för att komma i psykisk balans också,,, det e vad jag har lärt mig… så hoppas att du kan koma tillrätta med sö,mmnproblemen till å börja med. (lider också av depression)

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.