Nu LCHF-anpassas nattvarden

Den kristna nattvardens bröd och vin anses vara, eller anses symbolisera, beroende på trossamfund, ”Jesu kropp och blod”. Fint så, men problemet i dag är att många är överkänsliga mot ”Jesu kropp”, och då inte alls i symboliskt avseende, utan de är överkänsliga mot vetemjöl helt enkelt. Många, där ibland jag, upplever att man mår bättre  om man utesluter eller minskar på vetet och kanske även andra glutenhaltiga sädesslag. Även om ingen glutenintolerans påvisats enligt sjukvårdens mätmetoder.

Kanske är detta en del av förklaringen till att många upplever sig må bra av LCHF-kost. Detta är dock min egen teori.

I vilket fall finns i många kyrkor numera glutenfria oblater. Och Jesu blod är sedan länge ofta alkoholfritt.

Den senaste tiden har det tydligen även framförts önskemål från gudstjänstbesökare inom Svenska kyrkan att nattvarden ska LCHF-anpassas. LCHF innebär ju att man utesluter kolhydrater och i stället äter mer fett. Detta önskemål mötte naturligtvis motstånd bland ”renläriga” men faktiskt har många församlingar infört LCHF-anpassad nattvard på försök den senaste tiden (som valfritt alternativ till den traditionella nattvarden). I stället för oblat ger man en portionsförpackning rent smör.

Naturligtvis blev man i samband med detta även tvungen att ändra i liturgin. I stället för att säga ”Kristi blod för dig utgjutet” och ”Kristi kropp för dig utgiven” säger prästen/diakonen under nattvardsutdelningen i LCHF-församlingarna vid det sistnämnda ”Kristi fett för dig utgivet”.

Jag personligen tycker det låter lite konstigt, jag. Fast det kanske bara är ovana.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

18 reaktioner till “Nu LCHF-anpassas nattvarden

  1. MEN en sån bra idé! Vi kanske kan anpassa nattvarden lite allteftersom dieterna växlar?
    Ett smörpaket som kristi lekamliga fett (härsket kanske efter alla år men ändå)

    Gilla

    1. Nej det tror jag inte kommer att bli av, att nattvarden anpassas flera gånger. LCHF fick gehör just för att det haft så god effekt på diabetiker och överviktiga. T ex så fick Livsmedelsverkets förslag, artificiellt sötad ”Måltidsdryck” och en frukt blanka nobben av domkapitlet. De är väl inte dumma heller.

      Gilla

  2. Ska det vara kött så ska det! Naturligtvis en stor saftig biff! Man blir ju rätt så hungrig av att missa lunchen vid 12 eftersom högmässor med nattvardsgång har en tendens att dra ut så på tiden!

    Gilla

    1. Ja men i så fall bör det vara lammkött, eftersom man sjunger ”O Guds lamm” innan nattvardsutdelningen. Aldrig fläskkött, eftersom ”muslimerna inte äter gris”.

      Gilla

          1. Jag menar bara att man bör ta hänsyn till att muslimer inte äter fläskkött OM DE SKULLE DYKA UPP vid någon nattvard. De dricker ju inte alkohol heller, men det problemet är som jag skrev redan löst.

            Gilla

  3. Agneau, c’est bon… N’oublies pas, on mange énormément des viandes en France…

    Tja, för Svenskarna dà… Lamm är gott, glöm inte att det äts mycket kött i Frankrike…

    Bises

    Gilla

  4. Man tar väldigt dålig hänsyn till veganerna då. Om man under nattvarden utdelar smör. Och vi mjölkproteinallergiska, har man tänkt på oss? Självklart borde man utdela olja. Gärna oliv, men jag antar att det mest korrekta vore svensk rapsolja.

    Gilla

  5. Kanske kunde man inför buffé istället så alla kan plocka det som passar..
    gärna en god höstgryta med trattisar (sitter just nu ”öga mot öga” med ett torkande gäng ;D).
    Och ska jag ha vin.. ska det nog vara alkoholhaltigt. Fast å andra sidan brukar jag vara försiktig
    med rusdrycker på söndagar ;P… Jag är inte knusslig, det går bra med vatten också (”ömsom vin, ömsom vatten”).

    Nä, nu ska jag jiddra iväg mot sängen… Ha de´, som normännen säger.
    Kraaam från Mogi

    P.S. Ska i veckan iväg på en föreläsningsdag om nyanlända inom skolan. Det blir spännande… Jag har ju tre SVA-elever just nu 😉

    Gilla

    1. Buffé…det var nytänkande det! Jag föredrar också det alkoholhaltiga, speciellt i kyrkan, då det är bakteriedödande. Men de flesta doppar ju numera och dricker inte direkt ur kalken.
      Låter intressant med denna föreläsning! Kram

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.