Korkade lyxhemmafruar

Jag såg just DebattSVT play, som handlade om könsroller och platikkirurgi i samma program. Där dök en av de ”svenska lyxhemmafruarna i USA” upp, i det här fallet Åsa Vesterlund. Och upprepade igen den idiotiska fras som flera av lyxhemmafruarna kläckt ur sig vid olika tillfällen, nämligen:

”En man ska vara en man och en kvinna ska vara en kvinna”.

Jag får psykiskt utlöst eksem när jag gång på gång hör detta katastrofalt imbecilla och obehagliga uttryck. För vad är det som menas med detta? Jo, med det menas att mannen ska jobba och dra in pengar (mycket pengar!) och att frun ska vara snygg och ha hela ansvaret för hushållet (vilket i praktiken de här fruarna slipper, eftersom de har råd att skaffa hjälp så de kan gå och få pedikyr i stället).

Jag har inget som helst emot att någon väljer att vara hemmafru. Eller hemmaman. Eller att någon går och får pedikyr. Men de här fruarna vill rasera att vi kommit långt när det gäller jämställdhet i Sverige genom att säga att män som tar ansvar för hem och hushåll inte är ”riktiga män”. Lägga lite skam på de svenska männen som gör så gott de kan och försöker vara jämställda, så att de känner sig lite allmänt dåliga och omanliga.

Därför skulle jag gärna se någon av dessa fruar vara gift med en man med en svensk medelinkomst, t ex 25 000 kr i månaden. Och upptäcka att om de dessutom har barn så klarar sig familjen inte med att bara mannen arbetar, och det blir definitivt inga pengar över till botoxbehandlingar och ”sillisar” och Louboutinskor. Kvinnan måste alltså själv ta  ett jobb.

Och när hon då kommer hem vid sextiden när hon jobbat klart och handlat och hämtat barnen på dagis, så hoppas jag att hon lika glatt och kokett utbrister:

– Åh vad jag älskar att min man är en riktig man och inte hjälper mig ett skit i hushållet! Att det är jag som nu efter mitt tunga heltidsjobb ensam får köpa och laga middagen, städa undan efteråt, sortera tvätt, planera veckohandlingen, städa huset, bädda rent i sängarna och sopsortera och läsa läxor med barnen!

Och vi  får verkligen hoppas att hon inte slarvar med sitt utseende sedan, när hon börjar bli klar med hushållssysslorna runt elvatiden!

Jag förstår också att detta inlägg kanske är att slå in öppna dörrar litet och att denna Åsa var inbjuden bara för att vara provocerande, och se – jag gick rätt i fällan!

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

45 reaktioner till “Korkade lyxhemmafruar

  1. Jag har inte sett programmet, men din beskrivning och din reaktion håller jag med om…. Konstigt att kvinnor (och män?) inte kommit längre i jämnställdhetstänk år 2011 än att tycka att män ska vara… o.s.v
    Jag är kvinna utan botox och silikon, och skägget är otroligt mycket man utan att tjäna mer pengar än vi gör av med.

    Vi är för tusingen människor ju!

    tjing

    Gilla

  2. Jag såg inte heller programmet, men jag förstår precis vad som utspelade sig. Jag blir skogstokig på de där ”kvinnorna” för vet du vad det värsta är? Det är att många unga kvinnor ser och hör dessa våp uttala sig och ser deras livsstil och tycker att det verkar toppen. Så de struntar i både utbildning och annat. Det är som om utvecklingen går bakåt. Hua mig!

    Gilla

    1. Jag hoppas du inte har rätt om att de tror så. Att de inte inser att det inte nödvändigtvis står en miljardär och väntar på att få försörja dem.

      Gilla

  3. Glöm inte att hon ska använda sin inkomst till att handla mat och kläder till barnen, medan mannen köper bil och båt som är skrivna på honom som enskild egendom…

    Gilla

  4. Jaha, du är lika travlig som vanligt………..

    Amerikanska hemmafruar är det synd om…..de kan inte släppa en fis om de så behövde

    Gilla

    1. Det är för att de plastikopererat sig och sytt igen hålet där bak. Därför kommer det ut så mycket skit genom munnen i stället.

      Gilla

  5. Håller med bokmalen !!

    Men samtidigt vill jag inte tro att alla lyxfruar är korkade ,, känns väldigt kvinnoförnedrande att tänka så också !

    Men ja ,, man kan ju undra ibland när man ser hur vissa framställs i TV ..

    Kraamar

    Gilla

    1. Absolut och jag tror inte att alla lyxfruar är korkade, jag bara reagerar mot att flera i serien just kläckt ur sig det där med ”riktiga män och kvinnor”.
      Dock kan jag inte låta bli att titta på vartenda avsnitt! : )
      Kram

      Gilla

  6. Är överens. Vill bara tillägga att New York-frun (det var väl det hon var?) och den där kvinnan från botoxkliniken såg helt morbida ut med sina utstående läppar. Tror inte jag skulle kunna förmå mig att kyssa såna absudriteter. Med skönhet har konstgjorda fishlips ingenting att göra. Men det är säkert en lönsam business.

    Gilla

    1. Nej och det värsta är att jag tror de inser att det egentligen inte är ”snyggt” men att det utstrålar rikedom och att vara moderiktig vilket är nog så viktigt för många.

      Gilla

    1. Äsch, så tarvlig är jag inte längre som du ser på min titel. Bara lite småtarvlig så där, när jag vaknat på fel sida…

      Gilla

  7. Jag såg inte programmet men av din beskrivning förstår jag nog så bra. Det känns som en rekyl, såna gör ont men ger inga bestående skador. Bokmalen har en poäng dock i att så många unga kvinnor som inte har funderat färdigt och som är påverkbara i sin osäkerhet kan få för sig att det är ett bra sätt att leva livet på.

    Gilla

    1. Det är säkert ett bra sätt. Ända tills botoxbehandlingarna inte räcker längre och han lämnar en för en yngre upplaga och man står där ensam utan jobb och yrkesidentitet.

      Gilla

    1. Visst vore det!
      Och då är jag på intet sätt slarvig när det gäller mitt useende skulle jag säga. Är rätt fåfäng faktiskt. Och tycker att både mannen och kvinnan ska satsa stenhårt på hygien/utseende när de är i ett förhållande ( och annars också!) – där håller jag på många sätt med hemmafruarna. Men hemmafruarna inser inte att om man har ett heltidsjobb och dessutom sköter markservicen så varken hinner eller orkar någon kvinna med att hålla sig ”tipptopp”.

      Gilla

  8. Orka de där lyxtanterna, säger jag bara!
    Har aldrig tyckt det e särskilt kul att se deras tvprogram, eftersom det för min del e lika overkligt som ”Simpsons” tex…som jag inte heller alltid orkar med, men iaf!:)
    En man ÄR en man…och en kvinna ÄR en kvinna…sånt e det ju bara…å i min värld knegar bägge, sliter för räkningarna och maten….somnar ledbrutna framför tv:n innan det släpas i säng…
    Visst…det hade varit skönt med lite bättre ekonomi, det sticker jag inte under stolen med…men no way jag skulle vilja bli försörjd av nån kletig filmproducent i Hollywood, och behöva be om fickpengar för att styla mig intill oigenkännlighet….jag tycker det e spooky!!
    Nä…jag vill ha en riktigt grabb…som jag delar allt med…både det som e mindre kul och det som känns bra!
    Bra inlägg…en tumme upp:)
    Kram!

    Gilla

    1. Tack!
      Tyvärr är jag olik dig på så sätt att jag kan inte låta bli att kolla på alla avsnitten. Dock i datorn, jag vill inte betala för TV3 eller andra betalkanaler… : )

      Gilla

  9. Det är en så sned bild av verkligheten som visas och nog ser det väl bättre ut.

    Ett mycket bra inlägg.

    Gilla

    1. Fast jag antar att det är verkligt för dem. Fast det är väl troligen en massa saker som vi inte får se, för även lyxhemmafruar lär väl lida av ångest, tristess och/eller missbruk vilket vi inte får ta del av. Eller också är de så glada och ”perfekta” som de vill ge sken av – vem vet?
      Tack!

      Gilla

  10. Jag blir alldeles till mig av sådana här inlägg. I love you skulle jag kunna säga ”jag får psykiskt ulöst eksem..” vet inte om man kan uttrycka det bättre. Tumme i flertal för det.

    Ett annat ex på sådana där uttryck är ”alla tjejer drömmer om att bli modeller/gifta sig” Jag får tuppjuck av sånt där och kan inte hjälpa att jag måste ställa mig upp och skälla på TV

    Gilla

  11. Just nu är jag hemma och fru..
    hemmafru ;-D
    MEN korkad… nää.. och lyx.. nää

    Annars ser jag ytterst sällan sådana där ”såpor”.. lyx, hollywood, fruar med cash och konstiga åsikter
    går FETT bort, som eleverna skulle ha sagt *Ler*

    Hoppas du har det gott! Kraaam från Mogi

    Gilla

  12. Ja, JAG har iaf inte slutat att vänta på miljardären som ska komma och dra mig upp ur förortsträsket. Eftersom jag tänker leva tills jag är minst hundra år har jag åtminstone minst 58 år kvar att bli hittad på. Då ska jag på ett jämställt sätt…. tyvärr, jag orkar inte få ihop en kommentar som håller hela vägen och får en rolig knorr. Förlåt!

    Gilla

  13. Jag bugar och bockar för en mycket underhållande och inspirerande läsning, perfekt med lite nya idéer till min bok som kommer ut strax speciellt till kapitel 1..:)
    Mvh Åsa V

    Gilla

    1. Jag å min sida är mycket glad om jag kunnat bidra med inspiration till din bok!

      Men framförallt vore det intressant att se hur dina och de andra fruarnas värderingar skulle ändras om scenariet ovan skulle bli sant, dvs att ni måste klara er på en svensk genomsnittslön. Utan att jag för den sakens skull önskar att någon av er ska förlora era pengar.

      Gilla

  14. Jag vet att man inte får vara elak, jag vet,men kan ändå inte låta bli att skratta hysteriskt åt vissa av dessa hemmafruar. Visst finns det massor av vanligt white trash som inte heller kan vare sig tänka innan de talar eller för den delen använda sig av rätt ord i rätt sammanhang. Förlåt men finest-bloggarna är ett stycke för sig, de är de.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.