Oj, nu hamnade jag på feministspåret

Jag hamnade på feministspåret med mitt förra inlägg märkte jag. Det var inte meningen.

Eller jo, det var det kanske. Men innan alla män där hemma blir bestörta och tänker ”Det trodde man inte om en sån trevlig tjej!” så vill jag anföra detta:

Jag hör inte till de kvinnor som tycker att löneskillnader och eventuella andra orättvisor bara är männens fel. Jag resonerar som så att så länge Hugh Hefner (den 84-årige Playboykungen) kan skaffa sig tre flickvänner i tjugoårsåldern så får vi kvinnor skylla oss själva (lite tillyxat). För ingen 84-åring kan få så unga flickvänner – såvida han inte har enormt med pengar. I Hefners fall handlade det väl troligtvis om en slags prostitution då kvinnorna betalades för att ställa upp som flickvänner, för att marknadsföra tidningens ”livsstil”. Sedan kan man ju bara hoppas att det var en deal där de slapp ha sex med Hefner. Det anmärkningsvärda är att alla tidningar deltog i denna marknadsföring genom att just omnämna dem som flickvänner.

Nåja. En man blir inte miljardär på att vara hemma och vabba och vara pappaledig. I alla fall inte som det sett ut hittills, även om detta kan ändra sig. Och hittills har kvinnor alltför ofta visat att det är just en miljardär de vill ha.

Sedan kan man säga att kvinnor tidigare var förhindrade att själva tjäna sina pengar, och att det därför var helt naturligt att de då gärna valde en rik man och att detta beteende fortfarande präglar oss.

Men nu när vi faktiskt kan tjäna egna pengar (jag själv tjänar multum som sfi-lärare!) så får vi kvinnor faktiskt sluta att hänga efter Hugh Hefner och hans likar. Jag själv bestämde mig just för att inte skicka mitt frieribrev till honom, trots att jag läste att hans senaste 24-åriga flickvän ”Crystal” som han tänkte gifta sig med hade dumpat honom.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

15 reaktioner till “Oj, nu hamnade jag på feministspåret

  1. tänk!

    jag tjänar också multimultum för jag är kvinna och jobbar inom vården
    å andra sidan kan jag säga att jag tycker att alldeles för många kvinnor är dumma i huvudet, tyvärr

    det var ungefär det jag ville säga

    Gilla

  2. Lättförtjänta pengar? Det skapar oftast problem…

    Men miljardärer ska du nog undvika, gamla och sterila… Är det inte sà? 😉

    Jag tjänar multum pà min teater… Inte!

    Bises

    Gilla

  3. Jag förstår inte varför kvinnor gnäller över att de bara får 85% av männens lön? De har ju sin egen lön också! 🙂

    Gilla

  4. Kvinnor visar ofta också att de vill ha en svår, strulig kille som det är nästan är synd om fastän han är så jävlig. Killar som är så, behöver inte vara miljardärer. De kan vara luspanka och ändå bli älskade.

    Detta skriver jag *inte* på skoj, till skillnad från allt annat jag någonsin skrivit som bloggkommentarer till dig.

    Gilla

    1. Visst är det så och där är det intressant hur olika könen är. Det du pratar om är ”konstnärliga, missbrukande strulpellar” men även sadistiska seriemördare verkar ha kvinnor som står på kö utanför fängelset. Så är det inte för kvinnliga förbrytare.
      I inget av fallen verkar det leda till långvariga relationer; de som faller för strulpellarna tror att han är ”missförstådd” och behöver räddas ända tills de ganska snart upptäcker att han inte alls var missförstådd. De som faller för mördarna kan möjligtvis få mer hållbara relationer då makarna aldrig kan träffas… : )

      Gilla

  5. och jag tjänar ingenting bara för att jag är man=) jag förstår iofs inte hur man kan hänga efter någon som Hefner, känns inte som man har speciellt mycket respekt för sig själv då…det är så mycket yta i samhället…och så mycket fokus på fel saker…

    Gilla

    1. Jag vet att vi inte har samma åsikt när det gäller löner inom kvinnoyrken. Men är glad över att du inte vill hänga efter Hefner!
      Man får vara tacksam för det lilla! : )

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.