Allt om min mamma och hemtjänsten

Sist jag skrev låg min mamma på Södersjukhusets onkologiavdelning och vi var alla väldigt oroliga för henne. Nu är vi visserligen oroliga fortfarande, men det finns positiva saker att rapportera. Min mamma vårdas numera i sitt hem och hon har blivit så pass stark att hon kan få cellgiftbehandling, vilket läkarna inte ville ge henne förut p g a hennes dåliga allmäntillstånd.

Det som också är positivt är hennes erfarenhet av hemtjänstvården! De kommer tre gånger om dagen, hjälper henne med praktiska medicinska göromål, är väldigt snälla och rara och lämnar dessutom lunch- och middagsmat som min mamma menar är jättegod! Hon har alltid haft lite svårt med aptiten och detta har varit ett orosmoment för oss närstående, så det är underbart att hon uppskattar den mat hon får nu!

Och det känns bra att kunna rapportera att det finns saker som fungerar bra i Sverige när det gäller sjuk- och äldrevård. Och i ärlighetens namn vet jag inte om det kallas hemtjänst eller hemsjukvård det hon får, men bra är den tydligen i alla fall.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

9 reaktioner till “Allt om min mamma och hemtjänsten

  1. Så skönt att höra att det fungerar bra kring din mamma och att hon är stark nog för att få behandling. Hoppas att hon svarar bra på den! När sånt här fungerar kan ni koncentrera er på att bara vara med henne och stötta henne.
    Kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.