Detta har jag att säga om hat och hot och att Pär Ström lägger ner

Pär Ström anser sig betala ett för högt pris för att driva det som han kallar jämställdismen och för det hat och hån han får utstå för detta. Han har också blivit hotad. Detta skriver han om här. Detta ska han tydligen också debattera om i Debatt i SVT i kväll.

Jag tvivlar inte på hans upplevelser och det är mycket illa med hat och hot, oavsett hur obekväm en annans åsikt är. Men Pär Ströms tillrättalagda världsbild är fortfarande totalt obegriplig. I stort sett utan undantag har alla kvinnor, feminister eller inte, som klagat offentligt över EXAKT samma sak som Ström nu gör, fått läsa i  de s k jämställdisternas kommentarsfält att de har hittat på detta att det aldrig förekommer hot och att de ”tar på sig offerkoftan”. Jag har sett det många gånger och även denna gång, i kommentarsfältet under Ströms sista inlägg, blir de kvinnor som påstår att de drabbats av samma sak beskyllda för att ljuga av Ströms anhängare.

För min del har ifrågasättanden och kritik av det som påstås på Ströms och hans jämställdistkollegors bloggar lett till anonyma ”fittkommentarer” och att jag ”inte fått tillräckligt med kuk”. Och då betraktar jag mig inte ens som feminist och har inte propagerat för feminism. Jag fick också ta emot ett synnerligen obehagligt telefonsamtal samtidigt som jag debatterade på en jämställdistblogg. Jag är ovan vid sånt och bara det att en man tagit reda på mitt telefonnummer enbart för att kränka mig kändes väldigt obehagligt. Varpå jag genast fick läsa på samma jämställdistblogg att jag ljög om detta för att ”folk skulle tycka synd om mig”.

I samband med ett annat inlägg där Ström talade om ”näthat mot jämställdister” gav jag ett exempel på vilka slags kommentarer hans läsare skickat till mig. Ström tog då bort min kommentar, skrev att den inte hade något med Genusnytt att göra (vilket var lögn) och blockade mig sen från sin blogg.

Nåja, det jag har drabbats av är försumbart och en droppe i havet jämfört med det hat som de kvinnor som är mer eller mindre uttalat feministiska i offentligheten får utstå. Samtidigt som Ströms anhängare kategoriskt förnekar detta och beskyller dem för att ljuga. Det är bara jämställdisterna som drabbas av hat, anser de själva.

Jag tror på dig Pär Ström, och jag tycker det är beklagligt att du fått erfara detta även om jag är väldigt kritisk till ditt som jag med flera anser vara ett ensidigt och grunt sätt att se på jämställdhetsfrågor. Men om du nu, helt förståeligt, upplever det som obehagligt att bli hånad, hatad och hotad, och dessutom vill bli trodd, kanske du borde ta ett snack med dina anhängare och förklara för dem att samma regler och skyldigheter faktiskt gäller för alla – är det inte det du påstår att ”jämställdismen” går ut på? För jag hoppas att du inte har samma åsikt som flera av dina anhängare verkar ha, att det är helt okej att skriva  anonymt sexualiserat hat och hot till feminister eller andra kvinnor som har en åsikt de inte delar, men att det är för jävligt när ”jämställdister” drabbas av samma sak. Annars är du nämligen återigen just det som dina kritiker beskyller dig för att vara, och som du själv opponerat dig mot: Ensidig.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

31 reaktioner till “Detta har jag att säga om hat och hot och att Pär Ström lägger ner

              1. Äsch, fan också! 😦

                Nej, istället så passerade jag faktiskt precis genom Brommaplan igen idag där jag brukar handla, då jag inte bor så värst långt därifrån själv. 🙂 Dragspelsgubben var tillbaka igen, efter vad jag har för mig en tids uppehåll. Jag har ofta undrat om han har tillstånd att stå där eller om man inte behöver det…

                Jag känner däremot två personer som bor därnere varje vinterhalvår. En på Kanarieöarna (Teneriffa) och den andra i Spanien. Den ene har bjudit dit mig.

                Gilla

              2. Jag gillar inte dragspelsgubben. Jag tycker det är jobbigt att höra på musik jag inte valt själv, för det mesta. Det är inte så trevligt av mig.

                Gilla

  1. Pär Ström gapar och skriker inte eller kastar brandfacklor hej vilt. Ni som träffat politiska eller religiösa fanatiker känner igen de svenska kvinnliga tongivande feministerna. De är de som skall ställas till svars för sin del. Pär Ström har inte rätt i allt men han har inte kommit med personangrepp. Eller gett bilder på stympade könsorgan som Maria Sveland gjorde till honom i våras när en mobb förstörde ett möte som han höll i Stockholm. Det finns nu en feministretorik som går ut på att det är mer synd om kvinnor än Pär Ström så han skall inte gnälla. Det är som det klassiska uttrycker: ”Om min granne slår sina barn så kan väl jag göra det”. Det egna ansvaret är puts väck.

    Gilla

    1. Jag tycker absolut att de extremister som bär sig åt som du beskriver ovan ska ställas tills svars för sin del.
      När det gäller feministretoriken så har du säkert rätt i att många feminister resonerar så, men det är just det som Ströms anhängare är så utmärkt bra på själva. I stället för att ta avstånd från det lika sjuka beteende som förekommer bland jämställdisterna, så pekar alla på den grupp som med Sveland i spetsen tydligen betedde sig väldigt illa under en pubkväll. Alltså precis som du skriver ”Om min granne slår sina barn…”
      Jag själv tar avstånd från bådas beteende. Jag har själv aldrig varken läst eller hört Ström ta avstånd från de vidrigheter vi läst i hans eget eller hans jämställdistkollegors kommentarsfält, samtidigt som han är väldigt snar med att klaga över att han måste få stå ut med hat och hån. Och det tycker jag är väldigt illa.

      Gilla

  2. Jag tror inte folk beter sig så dåligt som de framställs i bloggar och kommentarer utan det mesta skit som skrivs är skriven av troll eller folk som har en agenda som innebär smutskastning och förlöjelse.

    Internet, är de anonyma skitsnackarnas El dorado enligt min mening. Det jag skriver om, såg vi ju otaliga gånger på den gamla AB-blogg tiden. Det finns inget som föder folks kreativa ådra såsom en möjlighet till att trolla på internet. 🙂

    Gilla

    1. Hm, jag försöker förstå. Först skriver du att folk inte beter sig så dåligt, sen skriver du att de just beter sig dåligt.. Men du menar alltså att Ström ljuger och att det bara är ett litet fåtal troll som ”hatat” honom?

      Gilla

      1. Henrico: De senaste dagarna inser jag att det ligger en del i vad du säger. Jag har, utan att veta om det, haft besök av ett mycket välkänt gammalt troll från Ab-tiden, här på min blogg. Det lustiga är att detta troll tydligen är ”jämställdist”!

        Gilla

        1. Bra, jag har sett att det är en hel del som fortfarande går på trollens hittepå. Inte förrän man har ett internet där man inte kan vara anonym bör man ta precis allt som skrivs med en stor nypa salt.

          Att infiltrera och utge sig för att vara någon som man inte är tycker jag verkar extremt vanligt. 🙂

          Gilla

          1. För att förtydliga, jag tror inte Ström ljuger, jag tror inte de där feminsiterna som han bråkar med ljuger heller. Allt är inte svart och vitt, sanningen ligger väl någonstans mitt i. Däremot är jag helt övertygad om att en himmla massa troll drar sig som flugor till koskit när det gäller konflikter på internet. De infiltrerar och livnär sig på bråk, missförstånd etc.

            Tycker det är ganska uppenbart faktiskt.

            Gilla

            1. Ja jag inser att du har rätt. Blev själv väldigt förvånad över att detta gamla troll, dvs en viss kettu, pissmyra osv kunde dyka upp i detta sammanhang, då vi inte ens alls var ovänner på AB-tiden, där det var andra som var i hennes/hans skottglugg.

              Gilla

  3. Jag tror många feminister ljuger när dom säger att dom får hot i mejlen.
    Ända beviset jag har för det är väl debatten med scum teatern. Är det någon som kommer ihåg ”dödshoten” från det? Vi alla vet ju att det inte var några dödshot, men hela sveriges media svalde det. Alla feminister och enbart feminister valde att se det som hot, ingen annan. Så när en hel ism väljer att tolka det fel, då vet jag att det är något dom gör ofta.

    Nu säger inte jag att jag inte tror på dig Anna. Det gör jag. Men det skulle vara roligt om du länkade till dom så jag får läsa så jag kan hålla utkik efter deras namn.

    Hot som kommer från en liten grupp som redan är utsatt, tex jämställdisterna är mera rättfärdiga jämfört med hot mot feminister. Hot/hat som är provocerat fram är också mera rättfärdigat. Jag som vit blond man blir påhoppad varje dag i media. Jag blir på ett intellektuellt sätt nedtryckt och hatad i tidningar som aftonbladet. Det jag läser är skrivet på ett sådant sätt att hela min existens formas till en hög skit, detta händer nästan varje dag. Detta enligt mig är hot och hat. Jag själv har inget plattform att bemötta dessa hotelser. ( ingen har). Feminister som kräker ut sig detta hat mot män går alltid oemotsagda och bemöts med beröm.Detta har jag läst sen tidigt 90-tal. Så om det någon på en blogg som Pärs, kastar ut sig hat tillbaka mot dessa kvinnor, då får man också lära sig se skillnaden och varifrån det kommer. Viss hat/hot är också rättfärdigat. Pärs blogg är det ända stället män kan ventilera sin frustration mot PK-maffian som trycker ner män.
    Blir man illa bemött där inne får man kanske skylla sig själv en aning om man nu envisas vara emot något.
    Vilket är konstigt då vi alltid har rätt… 😉

    Sen har ju Pär varken sagt bu eller bä. Det ända han sa är att han lägger av för att han fått hot mot sig. Inget mer. Han har ju aldrig själv hotat, han har aldrig tyckt det varit bra när någon hotat eller sagt att han inte tror på att någon blivit hotad. Pär kan inte hållas ansvarig för vad dessa personer skriver på sin blogg, rent juridiskt ja, men att ha ett öppet kommentarsfält utan censur är det viktigaste vilket han har sagt ofta. Sen att göra likamedtecken mellan Pär och hot från jämställdister är ju bara larvigt.
    Jag har läst på flera ställen där man i princip kan läsa att han får skylla sig själv för att han inte tagit avstånd från andra människors hot innan….Konstigt….

    Gilla

    1. Hej Julmust
      Jag kan ha tolkat dig fel men som jag förstår dig så menar du att det är offrets fel om dene blir utsatt om denne på något sätt provoserar förövaren. Den argumentationen är ett sätt att lägga över ansvaret för sina egna handlingar på offret. De flästa förövare använder sig av denna retorik för att försvara sinahndlingar varesig de begår, trakaserier, våldtäckt, misshandel, hot, mobbing m.m.

      Förstår mig rätt jag menar inte att du är en dålig mäniska eller att du har skadat andra, jag vet ingen ting om det. Det är bara för din och andras skull somjag tar upp det.

      Om jag nu har tolkat dig rätt skulle jag vilja uppmana dig för din och andras skull att skaffa hjälp. Du kan tex ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 de är väldigt profsiga där och tala om vart du ska vända dig. Du kan också vända dig till en psykologisk avdelning inom sjukvården eller socialtjänsten.

      Förlåt om jag har förolämpat, sårat eller missförståt dig.

      Hoppas att du har en trevlig jul med mycket julmust 😉

      Gilla

    2. @ Julmust Jaha, du ”tror” att många feminister ljuger. Kanske är det bekvämast så? Sedan att ”vi vet alla” att det inte förekom mordhot mot Turteaterns skådespelerska är något jag inte känner till. Vet alla det? Det enda jag läst ang detta var att en jämställdist ”som hämnd” för innehållet i Scum-manifestet la ut skådespelerskans adress på sin blogg med en mening från föreställningen där man bytt ut ordet ”man” mot ”feminist” och bloggaren skrivit ”En mördad feminist är en bra feminist”. Även om det inte var menat som uppmaning till mord är det tillräckligt illa.

      När du sedan skriver att ”visst hat eller hot” är rättfärdigat om de kommer från jämställdister och inte från feminister så behövs inte så mycket mer sägas om varför jag är så fruktansvärt kritisk till jämställdiströrelsen. Och jag vill faktiskt inte diskutera saken med dig mer. Försvarar man hot, oavsett vem det riktas mot, så har man inte på min blogg att göra.

      Gilla

  4. För övrigt ska jag säga att jag är väl en av dom som inte tror på Pär riktigt. Jag tror han fått hot mot sig, men inget allvarligt. Då högst i form av ett mejl. Men det får han nog ofta och det är inget som stoppar honom utan driver honom. Skulle han få hot/hat skulle han nog publicera det på bloggen.
    Det ligger nog något annat bakom. Jag tror han bara blev trött på arbetet, och faktiskt så har han ju lyckats med det han ville. Så han ville nog bara gå ut med dunder och brak och göra som feminister att skapa uppmärksamhet genom att hitta på något.

    Gilla

  5. Båda sidor beter sig tidvist illa åt. Men det gäller långt ifrån alla. Det är som att påstå att hela Flashback är ett ställe enbart för rasister och annat pöbel. Det beror helt och hållet på hur långt ner i soptunnan man rotat runt i och hur man vill visa upp skräpet, hur man än gör, så finns det alltid komposterad dynga som luktar extremt illa i varje tunna (Blogg)

    Sedan vill jag vara tydligt med 3 saker som varit uppe till diskussion på den här bloggen,

    Jämställdister tycker inte om :

    * Könsmaktsteorin
    * Accepterar inte heller teorin om kvinnlig underordning och manlig överordning
    * ”Patriarkatet” är stendöd sedan länge

    Dessutom :

    * Pär Ström ,Pelle Billing,Tanja Bergqvist,Aktivarum m.fl. har redan för ett par år sedan punkterat varje argument i all upptänklig feministisk teori .

    Tillägg till denna tråd : Förstår mycket väl de hätska reaktionerna på SCUM-manifestets teaterförställningarna, och de gör de flesta män. Återstår för oförstående feminister att räkna ut varför.

    Gilla

  6. … Och faktum är att jag ifrågasätter bloggens innehavare i hennes påståenden att ”jämställdister” står bakom mordhot eller andra obehagliga indirekta anspelningar på våld.

    Detta är INTE jämställdister i.a.f.. Jämställdism står inte för dessa värden. Inte heller du Anna, kan ta ansvar för vad en urspårad feminist skriver och tänker på andra bloggar.

    Eller vill du det ?

    Gilla

    1. Du ”ifrågasätter bloggens innehavare i hennes påståenden” – du menar mig i mina påståenden?
      Nej, varför skulle jag ta något ansvar för vad en ”utspårad feminist” skriver på andra bloggar? Vad har detta med mig att göra? Däremot anser jag att om en feminist skriver en blogg så ska hon/han ta ansvar för det som skrivs där inkl i kommentarsfältet. Och inte bara bör ta ansvar, utan han/hon är också juridiskt ansvarig för vad som skrivs. I synnerhet om det uttrycks en massa hat i hennes kommentarsfält eller andra olämpliga saker, och om hon själv inte vill bli utsatt för det som skrivs där.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.