Är du en vårförstörare?

Jag har inget emot isskulpturer – på vintern. Men bara för att det nu är en vårmånad har någon plötsligt gjort en ishäst på torget i Vällingby!

004

Den har inte funnits där tidigare. Men jag förstår budskapet. Man ska aldrig få vara lite glad och tänka att ”nu är det vår och allt kommer att bli bättre”. Här kan det finnas plats för självrannsakan för dig som läser – är du själv kanske vårförstöraren i din umgängeskrets eller på ditt jobb? Är du till exempel den som hoppas på att det fortfarande ska komma ett snötäcke som lägger sig så du kan åka skidor på helgen – och bor i Stockholm? Eller tillhör du den allra mest obehagliga och bisarra typen av människor som åker norrut på semester och sedan berättar alla detaljer i fikarummet?

Ishästar ja… när jag åker till Island med jobbet ska några av oss stanna någon dag extra och rida islandshäst, bada i varma källor och vara med om ett vulkanutbrott!

Ett sista exempel på verkliga vårförstörare ser ni nedan: Ett hus, som ligger på vägen till min arbetsplats, med både adventsstjärna kvar i fönstret och julgran på tomten! (Bilden är tagen i dag.) Dessutom är de exhibitionistiska på ett inte sunt sätt med fönster som går ända ner till golvet och en ganska trafikerad väg utanför. När det är mörkt ute och de är hemma ser man ju precis vad de gör i helfigur! Ja jag säger då det, om hur en del människor är.

003-ed

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

11 reaktioner till “Är du en vårförstörare?

  1. Förstår hur du har det! När jag åker hem från jobbet efter solens nedgång åker jag förbi en stor tänd julgran! Som väl är så inträffar solens nedgång alltsenare nu så ofta hinner jag hem innan granen står där stor och grann.

    Gilla

  2. Jag ser att det är du eller nån av dina elever som har stampat sönder ishästen. Jag känner att jag blev lurad på vintern i år, det måste vara såna som du som har haft tumme med vädergudarna. Men ok. Det är vår nu, det inser till och med jag. För det kan jag väl behålla den mysiga vinterbiten med julstjärnor, jag har i alla fall tagit ner en, långsam anpassning är alltid bäst. Så nån gång i slutet av mars eventuellt tar jag ner en stjärna till och till påsk den sista. Det står faktiskt så i visan, att julen varar till dess, så det så. Jag förstör inte våren för det, jag njuter av två årstider samtidigt. Jag är inte så rigid som vissa.

    Gilla

      1. Ajdå. Men jag fastar inte, jag frossar. Och det är två stjärnor. Hur ska jag kunna ändra min planering så hastigt?

        Gilla

            1. Nej. Det var inte ett svar alls. Jag pratar inte med dig om du inte tar ner tingeltanglet i fönstret, som jag skrev, och hänger upp en semla i stället, som ju bättre symboliserar fastetidens budskap – eller hur var det nu….

              Gilla

              1. Tingeltanglet! Mina designade stjärnor! Du behöver inte prata mer för jag svarar inte om du pratar.

                Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.