Det finns så många fördomar

Det finns så mycket förutfattade meningar, fördomar och ibland rena missförstånd som inte borde få finnas. Kan vi inte bestämma oss för att en gång för alla göra oss av med gammalt tankegods som ingenstans leder och som bara gör mer skada än nytta och ersätta det med nytt, fräscht tankegods som kommer alla till del och bestämt avvisar de dumma och dåliga? Det finns ju ingen människa som egentligen tycker om det dumma och dåliga, utan oftast handlar det just om missförstånd, rädsla och fördomar.

Jag tror aldrig att det är försent att sluta vara dum och dålig, det är bara att bestämma sig och sen köra på det. (Ok, kanske om man är över 58 att det kan vara svårt att ändra på det dumma och dåliga, men då rör det ju sig om extremfall.)

Så hoppas ni hänger med mig på detta när det är vårens första dag i morgon, att då säger vi hejdå till alla dumma och dåliga och hälsar de nya och trevliga med bra tankar välkomna!

10 thoughts on “Det finns så många fördomar

  1. När man är över 58 år har man nog lärt sig att det som är dumt för den ene är klokt för den andre, och det som är dåligt för den ene är bra för den andre! För se så komplicerat är livet…:-) Därför, Anna, är det ibland ganska så meningslöst att ihärdigt försöka övertyga dem, som anser att något man själv tycker är dåligt, om att det man själv tycker är bra! Och de behöver inte vara över 58! Man kan vara envis i sina uppfattningar långt, långt tidigare! Det måste du väl ha märkt?

    Gilla

  2. Jag har en mamma som snart blir 85, och jag tror hon har gjort sig av med en hel del fördomar de senaste 5 åren. Hon gör mig jättestolt. Så det är aldrig för sent 🙂

    Själv jobbar jag (snart 55 år) ständigt på att göra mig av med mina fördomar. Till skillnad från ”nya tant lila” är min erfarenhet att fördomar ofta är en brist på erfarenheter än samlade erfarenheter. Det man måste komma ihåg när det gäller erfarenheter är att ”man aldrig ska generalisera”. Dvs. bara för att något gäller för 5 st personer (exempelvis) som kan hänföras till en viss grupp, så kan man inte säga att det gäller för hela gruppen. Och det går alltid att dela in i andra grupper.

    Sammanfattningsvis, låt oss aldrig sluta kämpa emot fördomar!

    Gilla

    • Jag har också ”råkat ut för” personer som faktiskt ändrat uppfattning när de blir äldre och inte är så tvärsäkra längre, och det är härligt.
      Nej och inte ens om man sett fler än fem så ska man generalisera. Alla ska ha rätt att betraktas som ”oskyldiga” innan man visat på annat. I möjligaste mån. Samtidigt som det inte går att hålla sig till detta till 100 procent heller. Eller man kan väl inte riktigt klandra den godisbutiksägare som håller lite extra koll om en stor grupp ungdomar kommer in i butiken ofta men köper väldigt lite?

      Gilla

Kommentera

