Jag fick frukt!

Hade tänkt skriva blommor först, men det allittererade ju inte och var dessutom inte korrekt. Frukten heter calamondin och jag hade aldrig hört namnet förut. Men den ser ut som, och doftar som clementiner. Nu är det rena rama Etalien här hemma också!

IMG_2640

IMG_2629 (1)

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

11 reaktioner till “Jag fick frukt!

  1. Så fin!
    Jag fick en sådan, när jag fyllde sjuttio för ett par år sedan. Jag har brytt mig om den, den har fått stå ute när det blev sommar igen – jag fyller i juni – och framåt augusti blommade den. Nu har den frukt och ser ganska precis ut som din. Dessutom har den fått för sig att blomma nu igen, trots att den är full med frukt och jag tänker ställa ut den i trädgården så fort järnnätterna i juni är över. ( Har du förresten läst Rågvakt av Moa Martinsson? Hur människorna sprang nätterna igenom med ett rep mellan sig spänt över rågåkern, så att rågen skulle var i ständig rörelse och inte kunna frysa med missväxt som följd. Ett av mina starkaste litterära bildminnen).
    Ha det bra med din fina fruktväxt, jag vet att man kan bli väldigt lycklig av den.
    Kram 🙂
    Ingrid

    Gilla

    1. Nej, Moa har jag nog inte läst överhuvudtaget utom någon novell i skolan som jag trodde hette ”Mor badar”. Obildat, jag vet…
      Kul att få veta att den kan blomma igen! Kram

      Gilla

  2. Åh så ljuvligt ..att ha ett eget Etalien hemma. Går frukterna de att äta månntro?
    På jobbet har vi två citron träd…när de blommar luktar det fantastiskt gott..men om natten så får vi ställa ut dem i trapphuset för vi blir allergiska av lukten.
    Om natten doftar allt starkare så vi nyser och njuter allihop av blommorna.
    Nu har någon klippt ner träden ..tror inte att man ska klippa träd då de bär frukt så nu tar det nog lång tid innan de blommar igen.
    Kram
    Tant Otto

    Gilla

    1. Frukterna lär vara rätt beska men ska gå bra att göra marmelad av. Ser ändå fram emot om den kommer att blomma igen, även om jag också är allergisk men aldrig förstått mot vad… Kram

      Gillad av 1 person

  3. Oooh! Nu behöver du aldrig mer sjunga ”Jag längtar till Etalien, till Etaliens sköna land…”. Så ljuvligt det måste dofta när du sitter i soffan!

    Gilla

  4. Rågvakt minns jag! Har också i andanom sett folk springa med rep för att förhindra frosten från att förstöra. (Här snackar vi alliteration! Ofrivillig.)

    Himla vackert litet träd!

    Gilla

  5. Jag har två jättefula citronträd. Uppdragna av kärnor. De har aldrig blommat och jag har hållt ner dom i krukväxtstorlek. Men anledningen att jag har kvar dem är att när jag för mer än 36 år sedan låg på BB i Piteå… berättade min man att de grodde. De är så förknippade med dottern.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.