Flincks flinka fingrar på Ginas rumpa – även jag har en åsikt!

Så banal (och senfärdig!) är jag att även jag måste ge min syn i denna stora fråga: att Thorsten Flinck la sin hand på melodifestivalprogramledaren (älska det svenska språket för att det kan bilda hur långa sammansättningar som helst!) Gina Dirawis rumpa.

Jag själv håller inte med någon i debatten, utom möjligtvis en och annan! Till dem hör Jonas Inde, vars twittrande jag visserligen inte följer men som jag förstått det satt Flincks missbruk i fokus och inte hans eventuella kvinnosyn.

Vuxna mediedebattörer som skriver ”äckel” om Flinck tycker jag själva sänker sig till en alltför låg nivå. Och de som försvarar ”en liten klapp på rumpan” och tycker att ”det är väl inte så farligt” är likaså dumma i huvudet, enligt min åsikt. För om ”klappen” kommit från någon annan skådespelar-/regissörshöghet, låt oss säga Sven Wollter, Mikael Nykvist eller Kjell Sundwall, så hade den förtjänat just det ramaskri som Flincks hand och fingrar lett till de senaste dagarna. Det är nämligen sexistiskt och förnedrande att behandla en kvinna så som Flinck gjorde.

Att ovan nämnda storheter skulle göra något sådant är dock uteslutet. Oavsett vilken kvinnosyn de har skulle de ha självbevarelsedrift nog att inte göra något sådant som att tafsa en mycket ung debuterande programledarkvinna på rumpan i direktsändning.

Problemet är att Thorsten Flinck inte har denna självbevarelsedrift. Han är nämligen missbrukare. Och därför är det största problemet som jag ser det alltså inte i första hand att Flinck är en ”kvinnoförnedrare”, utan att han är just missbrukare, och att hans hjärna är marinerad i alkohol och kanske även i andra substanser. Förra veckan kunde vi se honom, som gäst i Schulman show, sitta och dricka ur en ölburk under sändning och orera och vara ömsom rolig och underhållande, ömsom patetisk, och stundtals genuint elak. Samt hela tiden enormt självcentrerad. Precis som en typisk missbrukare alltså. (Även om få kan uttrycka sig på den nivå Thorsten Flinck kan, där är han inte typisk.)

Medierna exploaterar hans misär, mycket beroende på att han mitt i den kan uttrycka sig så underhållande och slagfärdigt, och publiken konsumerar den ivrigt (även jag). En kvinnlig journalist skrev förväntansfullt inför Melodifestivalen att ”där Thorsten är händer det”. Och givetvis måste han leva upp till detta! Vara ”buspojken” och leverera, men hans omdöme slår slint. Såsom det så ofta gör hos den som missbrukar och är påverkad. Han skrev själv att han hade druckit alkohol innan framträdandet. Detta kan naturligtvis ses som ett sätt av Flinck att bortförklara sin fadäs men är också ganska sannolikt.

Den verkliga debatten borde därför åtminstone i högre utsträckning än vad som gjorts hittills, handla om hur vi å ena sidan hyllar och fascineras av missbrukaren, som kan vara en så god underhållare, men å andra sidan fördömer missbruk rent allmänt. Och att när vi fått vad vi vill ha från missbrukaren och underhållits tillräckligt, lämnar vi honom/henne att dö, eftersom det är så det brukar gå för den som missbrukar länge och ihärdigt.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

20 reaktioner till “Flincks flinka fingrar på Ginas rumpa – även jag har en åsikt!

  1. Jag skrev också alldeles nyss om denna händelse, men bara som exempel för något annat.

    Det du skriver om borde verkligen vara det som diskuteras. Själva historien med Herr Flinck lämnar en fadd eftersmak i munnen. En gycklare åt folket och när han hetsats till att trampa över, då kastas han till vargarna.

    Gilla

    1. Ja, kanske så. Jag vet inte riktigt vad media borde göra men hans misär har blivit underhållning, även om det naturligtvis inte bara är misären utan hans tidvis klipska och roliga analyser som också underhåller. Kombinationen är dock farlig, för honom själv.

      Gilla

  2. Mycket tänkvärt skrivet Anna.
    Jag tillhör skaran som faktiskt gillar T.F och på något vis är väldigt fashinerad av honom.
    När han sjunger reser sig håren på mina armar. Hans farliga blick kan trigga igång mig på något oförklarligt vis.
    Han är en man med många strängar på sin lyra. Men, han är också – precis som du skriver – en man med missbruksproblem, vilket ställer till det på sätt som du just har beskrivit här ovan!

    Gilla

  3. Det finns säkert mycket att säga om Flink men jag är inte särskilt kunnig i vad han gjort konstnärligt.

    Handen på baken i tv tycker jag är ett vattenglasstorm, för jag hade nog inte tänkt på det om det inte stått i tidningarna dagen efter.
    Så tycker jag

    Gilla

    1. Jag hade tänkt på det och tyckt att det var en synnerligt besynnerlig och också väldigt respektlös handling, som därmed är värd att fördömas – om det varit en nykter skådespelare/regissör som utfört den.

      Gilla

  4. Jag gick in och läste Jonas Indes twitter och tycker han verkar vara en väldigt klok man.
    Gillar också det du skriver, i vanlig ordning. 🙂

    Gilla

    1. Tack Henrico! Ja, Jonas Inde är klok (och rolig!) men man måste vara twittrare själv vad jag förstår för att kunna följa twittrandet i sin helhet.

      Gilla

  5. Ja en storm i ett vattenglas är det…det förstoras upp och görs värre än vad det är..Torsten Flink är den han är det vet alla…mycket han gör får stora propotioner …han får mycket uppmärksamhet och det är väl det artister vill ha…media har ett syfte ..att skriva om vad som helst …de gör ju bara sitt jobb.

    Bra skrivet Anna!!

    Gilla

    1. Tack snälla Tant Otto! Ja, inte bara artister vill ha uppmärksamhet, utan så många av oss andra levererar det vi uppfattar att omgivningen vill ha av oss, i mer eller mindre utsträckning. Det är ett sätt för oss människor att försöka överleva helt enkelt.

      Gilla

  6. Jag såg gudskelov inte på melodifestivalen.
    När jag först hörde/läste om Flincks flinka fingrar, så tänkte jag först att det där är väl ingenting.
    Det där kunde jag själv ha gjort med lite alkohol i ådrorna, om det inte var för vad jag gjorde när jag var 16 år.
    Då jag alkoholpåverkad klämde en kvinna på brösten, den örfil jag fick (hon måste ha laddat från golvet) kommer jag aldrig att glömma.
    Det svider fortarande (i själen).

    Nu tillbaka till de flinka fingrarna.
    Är det ett övertramp att tafsa någon på rumpan?
    Det beror ju helt på den koppling som finns mellan personerna samt hur kränkt personen blir även om själva kränkningskänslan inte bör får avgöra om det är ett övertramp eller inte.

    Undrar vad som hade hänt om Gina hade klämt Torsten på rumpan???

    Jag vill påstå att mer än 95% av alla svenska män skulle ha skrattat och inte känt sig kränkta(snarare stolta) om någon kvinna hade tafsat dem på rumpan.

    Så långt har vi kommit med den jämnställdheten.

    Till sist så vill jag uppmana alla kvinnor som träffar mig I.R.L att klämma på min rumpa 😉

    Gilla

    1. Jag håller inte med dig här fgggmf! Det är ett övertramp när det görs offentligt på detta sätt även om de skulle haft en privat relation som tillät detta.
      Sedan när det gäller hur män skulle uppfattat en rumpklapp kan jag inte veta, men det beror nog på situationen där också. Jag vill också fråga dig om det är lika okej att bli tafsad på av en homosexuell man? Om det är något helt harmlöst borde det vara helt okej för alla män.
      Sedan tror att en liten skillnad kan finnas när det gäller kvinnligt och manligt tafsande för att män kan våldta kvinnor, men inte tvärtom. Det finns därmed ett hot ( i alla fall i teorin) med i bilden när en man överskrider en kvinnas ”kroppsliga gränser” och då han visar med sin klapp att han inte respekterar dessa. Kvinnan kan då fråga sig om han skulle respektera hennes gränser ännu mindre om hon befann sig ensam med honom. Det finns alltså ett underliggande hot när män tafsar på kvinnor som inte uttryckligen på ett eller annat sätt gett sin tillåtelse till detta.

      Gilla

      1. Jag skrev att jag vid en första tanke tyckte att det inte var så allvarligt.
        Trodde att jag fick fram att jag ändrade mig sedan.

        Det finns alltid minst 5% som stör sig på harmlösa saker 😉

        Självklart är även män välkomna att klappa mig på rumpan, oavsett sexuellpreferens 😉

        Du får ursäkta mig om jag tänker som en man, såg inte det dolda hotet.

        Självklart kan en kvinna våldta en man(väldigt ovanligt dock), våldtäkt behöver inte innefatta penetration.

        Gilla

        1. Ok inte heller jag tänkte fullt ut om kvinnor och våldtäkter. Härligt att höra att även en homosexuell klapp är välkommen, jag själv har fördomar om män på så sätt att jag tror att många män som själva ger ”klappar” skulle bli rasande om ”en bög tafsade”.

          Gilla

  7. det är väll inte så farligt med en liten klapp på stjärten
    varför måste ni vara såna attack padder för
    jag tror att ni skulle störa er mindre på såna här små små händelser om ni fick er rejält med stock!
    puss och kram på er

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.