Gubbröra

Redan i morse, innan jag hunnit bli riktigt vaken, blixtrade en tanke, klar som källvatten, till i mitt huvud: I dag ska jag göra gubbröra. Sedan, när jag vaknat till och kommit till sans, slog jag bort tanken och kunde inte riktigt ta den på allvar, att jag som aldrig gjort gubbröra förut, skulle göra något så absurt just i dag.

Sedan levde jag som vanligt under resten av dagen, läste lite och drack kaffe, men det var ändå något som gnagde i mig. Det var gubbröran som gnagde. När jag så hittade ansjovisburken i skåpet förstod jag: Jag skulle verkligen göra gubbröra i dag! Det var bara gräddfilen och kaviaren som fattades, så det måste ha varit meningen att jag skulle göra den. Och när jag väl hade börjat göra den – så kändes allt plötsligt så självklart, som om jag aldrig gjort något annat i hela mitt liv!

Här är den.

Men vad är det för namn på denna maträtt? Jag tycker alla ska få vara med i röran, tanter, kvinnor, barn och gamla!

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

4 reaktioner till “Gubbröra

  1. Varför inte bara kalla den för ”salig röra” rätt upp och ner!?? Den är ju så himla god den där röran så man blir alldeles salig ju!!!

    Gilla

    1. Ja den är ju det. Som nästan alla maträtter som är både salta och lite söta är… Fast jag har bara ätit den på ”festorang” som trodde det hette när jag var liten, förut.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.