Detta erbarmliga luciatramsande

Tiderna förändras. När jag växte upp i en kyrkomusikerfamilj så var frågan om luciatåget fick vara i kyrkan, med hänsyn till de troende, och inte som nu, med hänsyn till icke-troende. Det var samma fråga som nu när man diskuterar skolornas luciatågs varande eller icke varande i kyrkan, fast tvärtom. I alla fall var det en fråga för den lite mer hard core-falangen bland kyrkomusikerna, som menade att Lucia inte är en kyrklig högtid utan en folklig tradition och som sådan passar bättre i kyrkans församlingssal eller liknande, och inte i kyrkorummet.

Nu handlar diskussionen om hur skolan ska förhålla sig till att julen, och därmed Lucia, trots detta är en tradition med religiösa inslag och delvis religiös bakgrund. Skolverket har nu tydligen  kommit fram till att skolor ”får” gå till kyrkan och fira Lucia, men de får inte sjunga psalmer! Ingen Nu tändas tusen juleljus alltså, och ingen Gläns över sjö och strand.

Jag frågar mig  då varför skolorna ska gå till kyrkan överhuvudtaget. För jag utgår från att de flesta skolor har en aula för tillfällen då många elever ska samlas samtidigt.

Jag tycker det är så förbannat tramsigt. Lucia handlar om julen, och julen är ursprungligen en kristen högtid. Lucia var dessutom ett sicilianskt helgon, och tar man avstånd från allt religiöst kan man följaktligen inte titta på eller vara med i ett Luciatåg alls. Inte ens i aulan.

Dock innebär Lucia för de flesta en trevlig tradition som lyser upp i vintermörkret både bildligt och bokstavligt och som de flesta vill fira, hur lite religiösa de än är. Så låt dem få göra det! Inkl kyrkan och någon psalm om man så vill. Och låt de föräldrar som absolut vill hålla sina barn hemma denna dag få göra det också.

Men skyll framför allt inte detta, dvs frågan om skolor kan vara i kyrkan eller inte vid Lucia och skolavslutningar på ”muslimerna”. (Såvida du inte är Sverigedemokrat, för då går det bra att skylla allt på muslimerna, inkl vädret.) Visst finns det säkert någon muslim här och där som vill opponera sig, men jag tror de är ytterst få. Jag själv har aldrig mött motstånd mot något sådant under alla år som sfi-lärare. Mina muslimska elever följer gärna med mig in i kyrkor och är väldigt intresserade. De vill titta på Luciatåg och i flera länder, främst afrikanska, firar kristna och muslimer jul tillsammans. (Och även muslimernas högtid Eid al-Fitr, som avslutar Ramadan. Man ”går” helt enkelt på varandras högtider där!) Ett fint minne som jag själv har är när den lokala kyrkan ordnade en minnesstund för tsunamins offer, och varenda muslim på skolan var där och tände ljus.

Men som sagt, är det någon som inte vill så bör det stå dem fritt att vara hemma eller göra en annan aktivitet. (T ex kan ju de lite äldre barnen koncentrera sig på den helsvenska traditionen att bara gå ut och supa skallen av sig kvällen före. Då varken kan eller orkar de gå upp för luciafirande.) Och Skolverket bör sluta tramsa, och alla ängsliga rektorer också.

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

11 reaktioner till “Detta erbarmliga luciatramsande

  1. Det går att ändra lite på psalmerna så att de blir sekulärt konsumistiska.

    Här är en ursprungsvers:

    ”Och över stad och land i kväll
    går julens glada bud,
    att född är Herren Jesus Krist,
    vår Frälsare och Gud.”

    Den kan bytas till:

    ”Och över stad och land i kväll
    hörs denna glada sång,
    att tomten väntas hem till oss,
    men ta och kom nån gång!”

    Gilla

        1. Nej det har jag inte tänkt på. Men jag tror att det beror på att Adam har ett adamsäpple, och att Eva tog äpplet. Därför får hon inte vara med.

          Gilla

  2. Mäh. Julen är betydligt äldre än kristendomen.
    Själv är jag troende men inte religiös och har personligen ofta svårt för just organiserad, bunden religion. Å andra sidan låter jag mig gärna inspireras och tröstas av religiösa texter. Oavsett ursprung, de sträcker alla sina händer mot det gudomliga och försöker klä det osägbara och oförklarliga i ord. Jag vill helst att alla religioner håller sig borta från skolan som institutioner även om jag är förtjust i att man håller i traditioner (som ju i Sverige oftast har kristna förtecken.

    Gilla

    1. Jo julen är äldre om man tänker på det hedniska vintersolståndet men inte som vi firar i dag då det mesta går att härleda till den kristna julen. Och det är inte bara i Sverige som den ”oftast har kristna förtecken” utan än mer så i alla länder som firar jul i världen! (Sverige är ovanligt sekulariserat.) Det är helt enkelt en kristen högtid. MEN jag säger inte att barn skolan måste gå i kyrkan, tvärtom. Jag bara pekade på inkonsekvensen att å ena sidan gå till kyrkan och ha luciatåg, å andra sidan hålla skolan ”religionsfritt”. Och har man adventsljustakar i skolans fönster bör man också förklara varför man har det. Dessutom, det är väl skolorna som inte håller sig borta från religionen i det här fallet?

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.