De vräker i sig

Vet nån vad som har hänt med fåglarna nu för tiden? De bara vräker i sig mat hela dagarna! Oftast med fötterna i maten och aldrig att de säger tack! Jag brukar hänga upp fågelmat på min balkong om vintrarna, både för att katterna ska ha något roligt att (fågel)skåda och för att fåglarna inte ska behöva gå hungriga. Och nästan hela tiden är en eller ett par fåglar där och vräker i sig.

Jag tycker de verkar bortskämda. Så var inte fåglarna när jag var ung! Då åt man med måtta och visste att föra sig vid matbordet och bjöds man på mat sa man tack!

Här nedan ser ni hur det går till bland dagens fåglar. Att jag inte har en kamera som är tillräckligt bra för fågelfotografering och att det faktum att jag fotograferar genom en fönsterruta inte gör saken bättre är väl inget som vi behöver bry oss om?

img_4268_edm

IMG_4372

IMG_4288

Kanske kan det hela förklaras i den här mesens fall med att den har fått sitt huvud fastsatt åt fel håll?

IMG_4352-ed

IMG_4204

IMG_4327

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

12 reaktioner till “De vräker i sig

  1. Det är tydligt att vett och etikett bör införas på fåglarnas skolschema. Talgoxen har ju keps på sig och blåmesen till och med en mask!

    Gilla

  2. Dessa fåglar lever inte ännu i ett land med GMO odlat foder. Där GMO grödor odlas dör alla insekter, och som följdverkan dör fåglarna ut i brist på mat. I USA finns stora arealer där inget liv kan påvisas.
    Svante

    Gilla

    1. Jo, det är ju också därför jag har fågelmat på balkongen, blir ju värsta actionfilmen för dem. Jag brukar säga att ”En dag, när vi är på landet, kommer ni säkert att fånga en liten fågel! Och då kommer matte att bli så stolt och glad!”
      Kasper har vad jag vet redan visat sin skicklighet när det gäller detta, med hans förra ägare., Eller om det var Turbo som hade tagit en rödhakeunge…

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.