Kan man få fresta med ett litet kyrkfönster?

Det har blivit mycket debatterande på kyrkliga bloggar för min del den sista tiden, och jag misstänker att en del meddebattörer letar sig hit. Därför vill jag erbjuda dessa ett kyrkfönster och inte bara katter. Det här fönstret finns i tornet till Hallgrímskirkja i Reykjavik:

IMG_5724

Tyvärr är jag så himla korkad att jag inte förstår symboliken i bilden, dvs varför håller handen en nyckelring? Kan någon förklara?

Så här ser kyrkan ut vid dess ingång på framsidan. Jag fick inte någon bra bild på hela det spektakulära tornet.

IMG_5701

Publicerad av Anna

Sfi-lärare bosatt i Bromma, Stockholm.

11 reaktioner till “Kan man få fresta med ett litet kyrkfönster?

    1. Vava?! Hur länge ligger du och gonar dig på söndagsmorgnarna egentligen? Upp och hoppa, latfia, och gå i mässan (för det är väl varje söndag i Frankrike) med dig!

      Gilla

    1. En brusten länk. Men det där med att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk står väl inte i Bibeln liksom. Dessutom var ju Judas den svagaste länken, som på något sätt blev en väldigt stark länk.

      Gilla

  1. Jumla imponerande bilder. Å så tror jag också att det handlar om den svaga länken i kedjan.
    Fast.. Du luvas nog bara lite med oss nu, va? Du har ju jättehjärnan, enligt min uppfattning från rundsurfningar i bloggvärlden 😊

    Gilla

    1. Jag är dock garanterat inte en jättehjärna enligt några andra än din uppfattning, om du nu påstår det, men jag skulle jättegärna velat vara det! Tack.

      Gilla

  2. Klurig men vacker bild. Vems är nyckelringshanden? Vad är det för mystiska händer i den röda ringen? Otroligt vacker kyrkobild trots att tornet inte är med!

    Gilla

    1. Jag tycker också att det är ett mycket vackert, och ovanligt, kyrkfönster. Men tydligen är du inte visare än jag när det gäller att tolka bilden, vilket gläder mig. Självklart skulle jag ha fått en förklaring i broschyrerna som fanns att tillgå, men jag tycker det är intressantare att låta frågan vara öppen faktiskt, och tror inte att konstnären skulle misstycka till detta.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.